John Dueholm var konstitueret koncernchef i SAS fra 2010 til 2011. (Foto: SAS)

Dueholm: ‘Møgsager’ er finansieret gennem emissioner

I maj måned gennemførte SAS en vellykket emission, der bragte næsten 5 mia. svenske kroner i selskabets pengekasse. Ialt 982 mio. svenske kroner herfra – svarende til 20 procent – er sidenhen blevet anvendt til bøder samt erstatninger og omkostninger ved retssager.

Omkring 20 procent af provenuet fra den kapitaludvidelse SAS sikrede sig i foråret, ergået til betaling af bøder samt erstatninger og omkostninger til retssager. Kapitaludvidelsen fik bl.a. opbakning fra de tre skandinaviske landes regeringer.

Den danske stats ejerandel i SAS var i dag og dengang på 14,3 procent og forud for den forventede kapitaltilførsel på ca. 5 milliarder svenske kroner, tilkendegav den danske regering tidligtsin støtte overfor SAS, således at der på forhåndvar sikret ca. 525 millioner kroner svarende til den danske stats ejerandel.

Som begrundelse for regeringens opbakning til aktietegningen udtalte finansminister Claus Hjort Frederiksen dengangbl.a.: ”SAS er ligesom resten af luftfartsindustrien midt i en af de værste kriser nogensinde. SAS har gjort en stor indsats for at imødegå de udfordringer, som selskabet står overfor.“

Efterfølgende kunne SAS den 5. maj udsende en meddelelse om, at selskabet havde gennemført en succesfuld emission med en overtegning på lidt mere end 50 procent.

Det frembragte et provenu på 4,96 milliarder svenske kroner (ca. 3,98 mia. danske kroner) før omkostninger. Heraf har SAS ifølge seneste kvartalsregnskab alleredeudgiftsført 982 millioner svenske kroner (790 millioner danske kroner) til bøder og erstatninger i forbindelse med retssager. Det svarer til ca. 20 procent af provenuet fra emissionen.

I et internt dialogmøde med en gruppe af SAS-medarbejdere fredag den 19. november udtalte fungerende koncernchef John Dueholm ifølge det interne SAS-nyhedsbrev Radar: “Vi har haft nogle møgsager i år (Cargosag og Norwegian-dom), der også har haft stor betydning for vores regnskab. Det eneste positive man kan sige om det er, at sagerne ikke kommer igen. Det er vigtigt at slå fast, at det ikke er udgifter, der presser vores omkostninger. De er finansieret gennem de emissioner, vi har gennemført for nylig.“

Statshjælp er konkurrenceforvridende

Det kan for mange forekomme besynderligt, at de skandinaviske regeringer har sikret en del af det økonomiske grundlag til inddækning af erstatning og omkostninger til en retssag om spionage overfor det privatejede norske luftfartsselskab Norwegian samt en bøde fra EU-kommissionen for ulovlige prisaftaler på fragtmarkedet.

“Udfra vort synspunkt finder vi det mærkeligt, at de skandinaviske regeringer bruger skatteydernes penge til den slags formål. Statslig kapitaltilførsel – hvad enten det er til priskrig i et konkurrenceudsat marked eller det er til bøder – er en helt absurd brug af skandinaviske skatteyderes penge og samtidig stærkt konkurrenceforvridende,“ siger Anne-Sissel Skånvik, der er kommunikationsdirektør i lavprisflyselskabet Norwegian.

SAS måtte i begyndelsen af oktober måned betale 175 millioner norske kroner til det norske lavprisflyselskab, idet den norske Højesteret stadfæstede en dom for industrispionage. Blot fem uger senere blev SAS af EU-Kommissionen idømt en bøde på 70,2 mio. Euro svarende til 524 mio. danske kroner for ulovligt kartelsamarbejde om priser på luftfragt.

Ikke tilfredsstillende for den danske stat

Hos Finansministeriet har afdelingschef Peter Brixen følgende kommentar til John Dueholms udtalelse: “Som medejer af SAS er det naturligvis ikke tilfredsstillende for staten, at SAS har måttet udgiftsføre de store bøder, men det har grundlæggende ikke noget med aktieemissionen at gøre”, siger afdelingschef i Finansministeriet, Peter Brixen, der tilføjer, at ”aktieemissionen under alle omstændigheder var nødvendig for at bringe SAS gennem det tilbageslag, der ramte hele luftfartsindustrien i særligt 2009.“

Hos SAS forsøger man nu at nedtone koncernchefens udtalelser. “Der ersket en uheldig simplificering af det John Dueholm sagde ,“forklarer Mikkel Thrane, der er den danske pressechef hos SAS. Nyhedsbrevet “Radar“, hvori citatet findes, udgives og skrives af medarbejderefra Kommunikationsafdelingen hos SAS i Danmark.

Det har formentlig været John Dueholms hensigt at forsikre medarbejderne om, at omkostningerne til de såkaldte “møgsager“ ikke ville give anledning til yderligere besparelser i det hårdt plagede luftfartsselskab. I stedetkan det lidt klodsede citat – korrekt eller ej – skabe det indtryk, at SAS-ledelsen er upåvirket af, hvordan det finansielle beredskab til inddækning af “møgsagerne“ er blevet til.

Foto: Ifølge det interne SAS-nyhedsbrev ‘Radar’ udtalte konstitueret koncernchef John Dueholm på et medarbejdermøde sidste fredag, at “møgsagerne“ var finansieret via emissioner.