Cockpit i Airbus A350-900XWB (Foto: Airbus | JV Reymondon)

EASA udsteder kaffedirektiv for A350

Lavteknologisk løsning sikrer, at piloter på et af verdens mest avancerede passagerfly, Airbus A350XWB, igen må drikke kaffe i cockpittet.

Kaffedrikkende piloter har to gange inden for de seneste par år spildt kaffe ned i et vitalt kontrolpanel i cockpittet på et af verdens nyeste og mest avancerede passagerfly, Airbus A350XWB. I begge tilfælde fik den velsmagende, brune væske alvorlige konsekvenser, idet den spildte kaffe fik en af flyets motorer til at foretage en systemstyret nedlukning.

Og da piloterne i ingen af de to tilfælde havde mulighed for at genstarte motoren, måtte flyene i begge tilfælde diverte og foretage en kontrolleret sikkerhedslanding i en anden lufthavn end den oprindeligt planlagte.

I første omgang løste den europæiske flyversikkerhedsmyndighed, EASA, problemet med udstedelsen af et såkaldt Emergency Airworthiness Directive til samtlige Airbus A350-operatører med påbud om at indføre særlige væskefrie zoner i cockpittet på de moderne langdistancefly.

Parallelt har Airbus arbejdet på en mere permanent løsning på problemet.

Todelt løsning på problemet
Det er endt med en todelt løsning, hvoraf den ene del – kaldet modifikation 116010 – er meget lavteknologisk. Airbus har nemlig fået fremstillet og myndighedsgodkendt et specielt, vandtæt cover, som piloterne skal placere henover panelet. Panelet skal ikke alene være monteret, når kaffetrangen melder sig, men faktisk under hele flyvningen – undtaget i de ”kritiske faser”, hvilket vil sige under start, indflyvning og landing.

Den anden del af løsningen – modifikation 116038 – er dog betydeligt mere avanceret. Airbus har nemlig også opgraderet de kaffe-udsatte paneler, ENG START og Electronic Centralized Aircraft Monitoring (ECAM) Control Panel (ECP), så de i dag er blevet vandtætte.

Tilsammen skal de to løsninger sikre, at flyvesikkerheden er i top – også selvom piloterne bliver kaffetørstige undervejs.

Enkelte – mere vittige sjæle – har dog foreslået, at det havde været billigere for Airbus at ændre på piloternes kaffekopper i stedet for at foretage dyre ændringer på flyet. De foreslåede kopper kan endda leveres med pilotens navn på.

Fire A350´ere hos SAS
Airbus A350XWB er indtil videre leveret i 370 eksemplarer til flyselskaber over hele verden, herunder SAS, der har modtaget fire af otte fly af typen A350-900XWB.

Samlet har Airbus registreret ordrer på 930 fly af denne type, hvoraf de 760 er 900-varianten, mens de resterende 170 er den noget større 1000-variant.

 

Relaterede artikler:

SAS indfører væskefri zone i A350-cockpit