- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EASA vil sikre tillid til kunstig intelligens i luftfarten

EASA tager nu et stort skridt mod at regulere brugen af kunstig intelligens i luftfarten. Et nyt forslag skal sikre, at teknologien anvendes ansvarligt, sikkert og med mennesket i centrum.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) har netop sendt et 43 sider langt dokument i høring under titlen Notice of Proposed Amendment (NPA) 2025-07(B). Dokumentet fastlægger detaljerede tekniske krav og retningslinjer for udvikling, test og drift af AI-baserede systemer i europæisk luftfart.

Målet er at skabe tillid og transparens omkring kunstig intelligens (AI)  både for myndigheder, producenter, operatører og brugere. Forslaget er samtidig et vigtigt skridt i implementeringen af EU’s nye AI-forordning (Regulation 2024/1689), der træder i kraft i 2026.

Mennesket skal blive i kontrol
Ifølge EASA er formålet at sikre, at kunstig intelligens i luftfarten aldrig mister menneskelig kontrol. De nye regler gælder for AI-systemer, der klassificeres som højrisiko under EU-forordningen, og som anvendes til samarbejde eller beslutningsstøtte som eksempelvis assistentsystemer i cockpittet eller beslutningsværktøjer i lufttrafiktjenester.

Systemer med fuld autonomi, hvor AI kan ændre sin adfærd uden menneskelig indgriben, er endnu ikke omfattet. EASA vurderer, at teknologien på nuværende tidspunkt ikke kan garantere det nødvendige sikkerhedsniveau.

“AI må aldrig overtage ansvaret, men skal fungere som en pålidelig samarbejdspartner, der støtter mennesket i beslutningsprocessen,” lyder det i dokumentets indledende afsnit.

Fælles ramme for risikovurdering og etik
Forslaget indfører et nyt, struktureret system til at vurdere og klassificere AI-systemer efter risiko, sikkerhed og etiske konsekvenser.

Udviklere skal gennemføre detaljerede risikoanalyser, hvor farer, sandsynlighed og konsekvens vurderes ud fra faste kriterier. Resultatet afgør, hvilket sikkerhedsniveau (Assurance Level) systemet tildeles, og dermed, hvor omfattende dokumentation og test, der kræves.

Derudover stilles krav om etisk vurdering. Her skal udviklere og operatører kunne dokumentere, at deres AI-løsning ikke forstærker bias, diskriminerer eller på anden måde påvirker brugeren negativt.

EASA fremhæver i den forbindelse risikoen for såkaldt “addictive behaviour” og “emotional attachment”, hvor en pilot eller flyveleder kan blive for afhængig af et AI-system eller tillægge det for stor følelsesmæssig betydning.

Krav til forklarbarhed og overvågning
Et af de mest markante krav handler om forklarbarhed. AI-systemer skal kunne forklare, hvordan de når frem til deres resultater, så brugeren kan forstå og vurdere beslutningerne. Forklaringerne skal være tidsmæssigt relevante og forståelige, så de kan anvendes under både normale og stressede driftsforhold, hedder det.

Derudover stilles der krav om løbende overvågning og dataregistrering. AI-systemer skal derfor kunne registrere input, output og interaktioner for at muliggøre efterfølgende analyse af hændelser og trends.

Hvis et system eksempelvis træffer en beslutning, der afviger fra forventet adfærd, skal årsagen kunne rekonstrueres – også efter en eventuel hændelse eller ulykke.

Standardisering på tværs af industrien
EASA lægger i forslaget op til tæt koordinering med internationale standardiseringsorganer som EUROCAE og SAE International. Særligt standarderne ED-324 og ARP6983, der beskriver metoder til udvikling og validering af AI og maskinlæring, fremhæves som acceptable måder at opfylde kravene på.

Målet er, at både europæiske og globale aktører kan arbejde efter de samme principper og derved undgå dobbeltregulering.

Et skridt mod fremtidens cockpit
EASA’s forslag markerer begyndelsen på en ny fase i luftfartens digitalisering, hvor samarbejdet mellem menneske og maskine står centralt.

Hvor automatisering tidligere handlede om at erstatte manuelle rutiner, handler den næste bølge om ”human–AI teaming”, hvilket kan forklares som samspillet mellem piloter, flyveledere og intelligente systemer.

Med de nye retningslinjer tager EASA det første skridt mod at gøre kunstig intelligens til en integreret – men også kontrolleret – del af luftfartens sikkerhedssystem.

Forslaget er nu sendt i høring, og EASA forventer at samle kommentarer fra branchen inden udgangen af 2025. De endelige regler ventes at træde i kraft året efter.

 

Note: Denne artikel er lavet ved at bruge kunstig intelligens (AI) som hjælpemiddel, hvor skribenten rent konkret er blevet assisteret af AI til oversættelse og produktion. Derudover er AI blevet benyttet til at lave fotoillustrationen til artiklen.

 

Relaterede artikler:

Sådan benytter Air France kunstig intelligens

Passagertælling med kunstig intelligens

Kunstig intelligens skal reducere ventetiden