Swiss tester kunstig intelligens ved passagertælling under boarding. Foto: Swiss

Passagertælling med kunstig intelligens

Swiss har iværksat en testperiode, hvor kunstig intelligens benyttes til at tælle passagerer ved boarding. Metoden skal øge sikkerheden og lette arbejdsbyrden for personalet.

Kunstig intelligens vil i de næste par måneder blive benyttet af Swiss i forbindelse med boarding af fly.

Det schweiziske flyselskab har således netop igangsat en test, hvor kunstig intelligens tages i brug for at tælle passagerer, når de boarder et fly. Swiss har lanceret tiltaget i samarbejde med en ekstern partner, og formålet er at øge sikkerheden og samtidig lette arbejdsbyrden for kabinepersonalet.

Testperioden strækker sig fra april til juni og gælder udvalgte Swiss-flyvninger fra Zürich. Der vil blive installeret et midlertidigt kamera i kabinen, som skal optage passagerer, når de går om bord på flyet. Kameraet skal på den måde kunne bestemme det præcise antal passagerer, der boarder.

Data vil løbende blive analyseret
Optagelserne fra kameraet vil udelukkende blive brugt til kunstig intelligens-applikationen i boardingprocessen. Det er meningen, at den kunstige intelligens eksempelvis skal kunne identificere, hvis en passager bærer et spædbarn i armene. Den skal samtidig kunne fungere fejlfrit under udfordrende lysforhold.

Løbende gennem testfasen vil data blive analyseret for støt at forbedre pålideligheden af den kunstige intelligens. Kabinepersonalet vil – da der er tale om en test – samtidig også foretage den sædvanlige passagertælling ved hjælp af de etablerede manuelle procedurer.

Stor fokus på databeskyttelsesregler
I forbindelse med testen af kunstig intelligens til passagertælling har Swiss stor fokus på datasikkerhed og databeskyttelse. Samtlige kameraoptagelser vil ’blive behandlet i fuld overensstemmelse med de strenge europæiske (GDPR) og schweiziske (FADP) databeskyttelsesregler’, lyder det fra Swiss. Optagelserne vil bagefter blive slettet.

De registrerede data vil udelukkende blive benyttet til det formål at tælle passagerer ved boarding, og ingen personer vil blive identificeret fra optagelserne.

Passagerer på de flyvninger, hvor testene foretages, vil blive informeret, inden de går om bord på flyet. Efter den tre måneder lange testperiode vil Swiss analysere resultaterne og derefter vurdere det videre forløb samt en eventuel indførelse af teknologien.

 

Relaterede artikler:

Kunstig intelligens skal øge indtægterne hos Flyr

Kunstig intelligens skal reducere ventetiden

Google hjælper Lufthansa til bedre rettidighed