Nu forklarer Air France nærmere om fire af de 80 værktøjer med kunstig intelligens, som selskabet er undervejs med eller allerede har taget i brug. Teknologien benyttes i hele forretningen.
Siden starten af dette årtusinde har Air France arbejdet med kunstig intelligens (artificial intelligence (AI)) i form af værktøjet Prognos, der blev udviklet med henblik på at analysere selskabets data og derigennem optimere vedligeholdelsen af flyflåden.
Siden det store franske flyselskab gjorde sine første erfaringer med teknologien, har den dog udviklet sig eksplosivt. Ikke mindst i de senere år hvor chatbotten ChatGPT har udbredt kendskabet til såkaldt generative artificial intelligence og i et vist omfang gjort teknologien til allemandseje.
I dag benytter Air France kunstig intelligens i en række forskellige sammenhænge såsom chatbots, til at optimere brændstofforbruget eller at forudsige hvor meget bagage og vand samt hvor mange måltider, der skal med ombord på en given flyvning.
Kunstig intelligens er løbende begyndt at spille en vigtigere og vigtigere rolle for Air France. I øjeblikket har flyselskabet gang i 80 forskellige projekter, der gør brug af teknologien på tværs af alle de forretningsområder, som selskabet er beskæftiget med.
Kan udpege ironiske kunder
Et eksempel på et af disse projekter er Talia, der er Air Frances egen udgave af ChatGPT. Formålet med dette er, at de ansatte skal få erfaringer med at benytte kunstig intelligens. Talia bruges til opgaver såsom at skrive e-mails, søge efter informationer eller til at arrangere begivenheder.
Pamelia er derimod ved at blive udviklet til Air France-ansatte i lufthavne. Det gør det muligt at slå informationer om alle slags spørgsmål op,
Værktøjet fungerer ved, at det søger i alle selskabets manualer og retningslinjer. Herefter genererer det et svar, der henvender sig til kunderne, og dette kan med et klik oversættes til 85 sprog. Pamelia er ved at blive testet og ventes taget i brug i Paris-Charles de Gaulle (CDG) i løbet af næste år.
Charlie skal gøre hverdagen for de ansatte, som beskæftiger sig med flyvedligehold, mere effektiv og bidrage til punktligheden, da de her kan søge på fremsøge forskellige informationer om enkelte reservedele fra både flyselskabets egne kilder og producenten af delene.
Slutteligt har man udviklet Fox, der skal analysere tilbagemeldinger fra kunder og opsummere deres vigtigste pointer. Værktøjet er i stand til at identificere ironi eller forsøg på humor i teksterne.
Foretrækker at købe løsninger
Ifølge Air France har man fastlagt en række principper, der fungerer som en rettesnor i arbejdet med kunstig intelligens. Det drejer sig om, at man så vidt muligt skal sørge for, at kunderne og selskabet selv bliver beskyttet og brugen af teknologien ikke tager overhånd.
Derudover skal de 150 ansatte, der arbejder med AI-løsningerne, så vidt muligt sigte efter at benytte kunstig intelligens til at understøtte eksisterende løsninger eller igangværende initiativer, ligesom man på nuværende tidspunkt prioriterer at investere i løsninger fremfor at skabe sine egne fra bunden.
”Vi bruger AI til optimering af vores aktiviteter og ressourcer, forudse behov samt at gøre det nemmere for personalet at få adgang til information, der er relevant for deres job. Alle disse anvendelser søger at indfri det samme mål. Nemlig at forbedre kundeoplevelsen,” siger Air France.
Relaterede artikler:
SAS: Anvender AI i det meste af virksomheden