Easy come, easy Go

Det britiske lavprisflyselskab easyJet er indtil videre den første og eneste kunde i Københavns Lufthavns nye lavprisfinger CPH Go. Med 67 ugentlige afgange fra CPH Go, vil der på de travleste dage være 12 easyJet-flyafgange fra CPH Go, mens der på andre dage kun vil være 7 afgange med omkring 1.000 afrejsende passagerer.

Der bliver særdeles god plads i den nye lavprisfinger CPH Go, der åbner den 1. november med det britiske lavprisflyselskab easyJet som foreløbig eneste kunde.

EasyJet vil i henhold til selskabets vinterfartplan operere 67 ugentlige afgange fra CPH Go fordelt på i alt 8 ruter. Nogle dage bliver der mere trængsel end andre. CHECK-IN.dk har udarbejdet en oversigt over afgangstidspunkterne, således at det er muligt at få et overblik over, hvornår der er reel belastning i lavprisfingeren.

DESTINATION MAN TIRS ONS TORS FRE LØR SØN
Basel 12.30 12.30 12.30 12.30
Berlin SXF 08.30
21.25
21,25 21.25 08.30
21.25
08.30
21.25
08.30 08.30
21.25
Genève 13.05 13.05 13.05 12.35
London STN 10.30
16.55
21.45
10.30
21.45
10.30
21.45
10.30
16.55
21.45
10.30
16.55
21.45
10.15
19.55
12.20
17.30
22.05
London LGW 11.25
20.55
11.25
20.55
11.25
20.55
11.25
20.55
11.25
20.55
11.25 21.20
Manchester 14.20 14.20 14.20 14.20 15.45
Milano MXP 17.50 17.50 17.50 17.50 17.50 16.50 17.20
Paris CDG 16.00 16.00 16.00 16.00 16.00 16.00 20.55

Oversigten viser, at der bliver tidspunkter på dagen, hvor der er særdeles stille i CPH Go. Når de to formiddagsfly til London eksempelvs er sendt afsted på tirsdage, sker der ikke noget i lavprisfingeren igen før kl. 16.00, når der er afgang til Paris. I alt 7 flyafgange går afsted på tirsdage. Med 156 sæder i Airbus A319-flyene fra easyJet, vil dertypisk være omkring 1.000 afrejsende passagerer på de trafiktynde dage.

Derimod er der en lidt større og mere spredt passagergennemstrømning på mandage, fredage og søndage.

CPHGo er en bygge- og anlægsinvestering til knapt 200 mio. kroner gennem en udbygning af det eksisterende terminalanlæg med en ny “finger“ med i alt seks standpladser. Herudover er der udvidelsesmuligheder til yderligere fem standpladser.

Kapaciteten er i første omgang beregnet til seks mio. passagerer årligt, men det vil formentlig tage noget tid, før denne kapacitetsgrænse er nået. EasyJet vil i 2010 flyve ca. 780.000 passagerer ind og ud af København. Næste år vil tallet formentlig væreop imod900.000 med det nuværende ruteprogram.

Transavia er på vej væk fra København og er ikke længere potentiel til CPH Go. Norwegian og cimber Sterling har i flere udtalelser lagt klar afstand til den nye lavprisfinger. Endelig er der stadig tvivl om tyske Germanwings. Selskabet hævder, at København-Köln rutenindgår i selskabets planer, men på trods heraf, er rutenendnu ikke lagt i fartplanen for sommeren 2011.

Således er der kun ét selskab, der for alvor kan sætte skub i fremtiden for CPH Go. Det er alle lavprisflyselskabers moder, Ryanair. Men det vil i givet fald kræve enjustering af takstregulativet, således at rabatten for at anvende CPH Go bliver større end nuværende 20 kr. pr. passagerer.

Foto: CPH Go lavprisfingeren i Københavns Lufthavn har indtil videre kun easyJet som bruger af det nye terminalanlæg. (Dragør Luftfoto)