easyJet opgiver italiensk konsortium

Det britiske lavprisselskab, easyJet, vil alligevel ikke være med i konsortium, der skulle redde Alitalia. Delta rykker tættere på at overtage det nødlidende, italienske flyselskab.

I en kortfattet meddelelse til fondsbørsen i London slår easyJet fast, at selskabet trækker sig fra forhandlingerne med Delta Air Lines og de italienske statsjernbaner, Ferrovie dello Stato Italiane, om at overtage Alitalia.

Det statsejede, italienske flyselskab gik konkurs i maj 2017 og har siden været sat under administration. Imens har den italienske stat ledt efter investorer, der ville overtage selskabet. Og i de seneste måneder har easyJet, Delta og Ferrovie dello Stato ført forhandlinger om at danne et konsortium, der kunne videreføre flyselskabet.

Ideen bag samarbejdet var, at easyJet kunne styrke sin tilstedeværelse yderligere i Italien, mens Delta primært var interesseret i trafikken mellem Italien og Nordamerika.

Delta forhandler fortsat
easyJets exit får dog ikke Delta til at ryste på hånden. Snarere tværtimod.

”Delta bekræfter, at selskabet fortsætter med at undersøge et muligt samarbejde med Ferrovie dello Stato og fastholde vores partnerskab med Alitalia i fremtiden,” skriver flyselskabet i en kortfattet mail til det internationale nyhedsbureau, Bloomberg.

Ifølge den italienske avis Corriere della Sera vil Delta investere omkring 750 millioner kroner i Alitalia, hvilket vil give selskabet en ejerandel på 10 procent. Aftalen skulle også rumme mulighed for, at Delta fordobler den ejerandel inden for fire år, hvis det rekonstruerede Alitalia opfylder de forretningsmål, der skal opsættes for selskabet.

Mindre ejerandel
Det er dog en betydeligt mindre ejerandel, end der tidligere har været talt om. Tilbage i februar gik rygterne på, at Delta og easyJet tilsammen skulle eje 40 procent af Alitalia, mens den resterende del af selskabet skulle ejes af Ferrovie dello Stato og andre statslige, italienske selskaber.

Uanset ejerandelens størrelse, er det dog tydeligt, at Delta fortsat forfølger sin strategi om at opkøbe betydelige ejerandele i internationale flyselskaber. Delta ejer allerede 49 procent af både Virgin Atlantic Airways Ltd. og Grupo Aeromexico SAB, ligesom man har mindre ejerandele i Air France-KLM, brasilianske Gol Linhas Aereas Inteligentes SA og China Eastern Airlines.

Holder kortene tæt til kroppen
Ligesom Delta holder kortene tæt til kroppen om de videre forhandlinger om konsortiet, er man hos easyJet heller ikke særligt meddelsom om, hvorfor man trækker sig fra forhandlingerne.

”De nuværende muligheder for en turnaround af Alitalia er ikke de rigtige for easyJet,” lyder det ifølge Bloomberg kortfattet fra en talsmand fra easyJet.

Heller ikke i den korte fondsbørsmeddelelse giver easyJet nogen begrundelse for, at man trækker sig fra forhandlingerne. Selskabet slår dog fast, at man fortsat vil investere i at udvikle sine tre italienske baser i Milano, Napoli og Venedig.

Relaterede links

Medie: Alitalia har brug for én milliard euro

EasyJet og Delta bekræfter interesse i Alitalia

Italienske statsbaner vil overtage Alitalia