Det foregår tjept og behageligt, når man rejser med vandflyet fra Nordic Seaplanes mellem havnene i Danmarks to største byer, København og Aarhus.
Onsdag den 21. februar 2018 vil gå over i min personlige erindringsbog som en dag, hvor mit store flyverhjerte fik endnu en storartet luftfartsoplevelse.
Jeg skulle en tur til Aarhus fra min bopæl i København, og transporten mellem de to byer skulle hverken foregå i bus, tog eller bil. Eller fly fra en lufthavn på landjorden. Nej, rejsen skulle foretages i en Twin Otter DHC6-300 fra Nordic Seaplanes. Med andre ord: jeg skulle på tur med et vandfly i Danmark – for allerførste gang.
Jeg ankom til Nordre Toldbod 29 ved Langelinje i København klokken 10.45 og satte bilen på den store betalingsparkeringsplads lige foran Nordic Seaplanes kontor. Herefter gik jeg ind på kontoret for at lave check-in, der skal afsluttes 20 minutter før afgang. Der blev udleveret boardingkort, og man blev budt på kaffe eller en flaske vand og en lille chokolade.
Personalet tog pænt imod ved skranken, og der blev spurgt ind til, om man ville have en taxa ved ankomst i Aarhus Havn. Samtidig stimlede piloterne sammen for at snakke om den forestående tur. Sparsomme, men ganske fine loungefaciliteter med toilet, siddepladser, drikkevarer og udvalgte aviser.
Takeoff i snevejr
De første timer af onsdagen havde været uden nedbør, men da vi klokken 10.55 gik de to minutters gang ud til flyet, begyndte det at drysse med sne fra en gråsprængt himmel. Egentlig en ganske fin indgang til flyveturen, der på ingen måde ville komme i fare for at blive aflyst på grund af vejret. Flyet må lette med en sigtbarhed ned til halvanden kilometer.
Piloterne gelejede dagens otte passagerer ind i den lille kabine, og enkelte havde stor bagage med, der skulle ind i lastrummet bagerst i den tomotorede propelmaskine. Det er Nordic Seaplanes’ hidtil eneste fly, og det har registrering OY-NSA.
Dagens to piloter havde begge fire guldstriber på hver skulder, og passagererne ville dermed være i sikre hænder hos hele to kaptajner. Canadieren Luke Howard fra Canada var under oplæring (line training, red.) hos træningskaptajn Ulrik Nielsen, der sad i højre side.
Smuk flyvetur
Jeg tog plads på det forreste venstre sæde for at være helt tæt på piloterne og deres arbejde undervejs på turen. Motorerne blev startet op klokken 11.02, og vi begyndte at ’sejle’ af sted minuttet efter. I god tid før planlagt afgang klokken 11.15.
Flyet bevægede sig behageligt og sikkert ud til det åbne vand, hvor det ni minutter efter – klokken 11.12 – gassede op og lettede i flot og elegant stil. Og den lette sne dalede stadig smukt fra den tunge vinterhimmel. I vindstille vejr kan flyet lette på 330 meter, men på grund af moderat vind i dag var startdistancen kortere.
Der gik kun få minutter, før flyet havde kæmpet sig vej ud af snebygen, hvilket gav plads til en stor mængde solstråler. Det 40 år gamle propelfly steg til 2.000 fod (610 meter, red.) og opnåede en marchhastighed på cirka 130 til 135 knob, som svarer til omkring 250 kilometer i timen.
Kursen blev sat hen over Nordsjælland, og der var udsigt til Frederikssund på højre side, inden flyet fortsatte ind over Isefjord. Ruten gik videre på venstre side af Sjællands Odde, inden den sidste del af flyveturen til Aarhus Havn ville ske over hav. Og det var yderst smukt flyvevejr.
Udkig efter færge-dønninger
Også flot vejr, da flyet lagde an til landing i vandet ud for Aarhus. De to piloter fik på fornemste vis klokken 11.54 lagt flyet ned i det iskolde februar-vand, hvorefter det kun skulle bruge et øjeblik på at sejle ind til den flydende landgangsbro.
”Ved landing var der en hurtigfærge, som vi skulle lande parallelt med. Det handlede her om at holde øje med de store dønninger, den laver. Det var ren koordinering. Vi kan snakke med havnemyndigheder og færger, hvis det bliver nødvendigt ved start og landing,” lød det efter landingen fra Ulrik Nielsen.
Ulrik Nielsen er en erfaren vandfly-pilot efter 17 år på Maldiverne og to år i Kroatien. Luke Howard, der er ny pilot hos Nordic Seaplanes, har ligeledes stor erfaring fra samme steder samt Saudi-Arabien og hjemlandet Canada.
”Vejret i dag er super godt. Det er en dejlig dag. Men vejret kan være meget omskifteligt. Vi er hele tiden online, og vi tjekker blandt andet vejret. Vi flyver så lavt, at der er data,” sagde Ulrik Nielsen og fortalte om at være pilot på et vandfly.
“Det er fedt at flyve vandfly. En moderne pilot vil nok sige, at det fedest at flyve et stor fly. Men her har jeg en arbejdsuge på fem hverdage og har fri i weekenderne. Jeg troede måske, det ville være kedeligt at komme til Danmark og flyve, men det er en rigtig god udfordring.”
God værdi for billetprisen
Den effektive flyvetid fra Københavns Havn til Aarhus Havn var dermed på blot 42 minutter, mens der sammenlagt blev brugt 10 minutter på at taxie ud og ind ved henholdsvis start og landing. Yderst effektivt – og vi steg fra borde fem minutter før tidtabellen.
Vandflyet returnerede til København en time efter ankomsten i Aarhus, og dagen bestod af i alt fire returrejser. Ulrik Nielsen var pilot på de tre første sammen med Luke Howard, mens direktør i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, ville sidde bag roret på dagens sidste returrejse.
En enkeltbillet hos Nordic Seaplanes koster små 1.800 kroner, og det kan umiddelbart virke som en høj pris for en flyvning på tre kvarter. Men set i forhold til effektiviteten, servicen og de steder, man lander, er der umiddelbart rigtig pæn værdi for pengene.
Centrum af de to byer ligger kun fem-ti minutters kørsel væk i en taxa, og der er på den måde værdifuld tid at spare i sammenligning med SAS-ruteflyene mellem Københavns Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
CHECK-IN.dk var inviteret af Nordic Seaplanes til at prøve flyselskabets rute mellem København og Aarhus i forbindelse med sæsonåbningen den 20. februar. Nordic Seaplanes betalte flyrejsen.
Relaterede artikler:
Vandfly bliver landfly i to dage
Vandflyrute: ”Svært at bevare pessimismen”
Vandflyver lokker med flyversjusser og fadøl