(Foto: Klaus Lange)

Ekspert: SAS ødelægger positivt image

Henning Dons, der er ekspert i præhospitalsk behandling, retter kritik mod SAS for ikke at prioritere hjertestartere ombord på selskabets fly. Den tidligere paramediciner mener, at det handler om penge.

Indehaveren af kursusvirksomheden Apropos Kommunikation hedder Henning Dons og er tidligere ansat i Københavns Brandvæsen som brandmand, paramediciner og lægeambulanceassistent. I dag er han leder af en virksomhed, der udbyder kurser i arbejdsmiljø og førstehjælp, og her har han blandt andet en del flyselskaber på kundelisten.

Henning Dons har fulgt de seneste dages debat, der er rejst på baggrund af en Facebook-gruppe, der kræver hjertestartere i alle fly. Han står uforstående overfor beslutningen fra SAS om ikke at medtage hjertestartere ombord på samtlige selskabets fly. I dag er det blot 11 langdistancefly samt omkring 60 norskregistrerede Boeing 737-fly, der har hjertestartere ombord. Det skal ses i forhold til en samlet SAS-flåde på 139 fly.

Hos SAS kunne flyvechef Per V. Schrøder i går til CHECK-IN.dk fortælle, at SAS vælger at behandle hjertetilfælde ombord på flyene med hjertemassage, oxygen og medicinsk behandling.

Det mener Henning Dons er utilstrækkeligt, og at der i dag skal mere til for at øge overlevelsesmulighederne ved et hjertetilfælde.

“I mange år har man brugt hjertemassage som et fantastisk værktøj. Det har virket rigtig godt. I dag ved man dog, at en hjertestarter til enhver tid er den bedste mulighed,“ forklarer Henning Dons.

Overlevelsesmulighederne for en passager med hjertestop falder med 10 procent per minut ved massage som eneste indsats. Efter 10 minutter er massage således nytteløs, hvorfor Henning Dons mener, at der hurtigt muligt skal stødes i hjertet, når der er såkaldt ventrikelflimmer, da hjertemassagen ikke kan stå alene.

Økonomiske overvejelser
Med stadig flere passagerer i luften vil antallet af passagerer med hjertetilfælde også automatisk stige. Men ifølge Henning Dons er det angiveligt økonomiske overvejelser, der holder flyselskaberne tilbage.

“Flyselskaberne er nok blevet rådgivet på et tidspunkt til, at der vil være alt for mange ekstra omkostninger ved at medtage hjertestartere i forhold til antallet af tilfælde, hvor de kan benyttes. Gennemsnitsprisen for en hjertestarter er i dag 15.000 kroner, men på trods heraf er det tilsyneladende pengene, der styrer der,“ mener den tidligere paramediciner og lægeambulanceassistent, der har op imod 20 års erfaring i den såkaldte præhospitale behandling.

Henning Dons påpeger også, at lufthavnene er spækkede med hjertestartere, da svage og ældre passagerer er særligt udsatte for at få et ildebefindende og eventuelt hjerteproblemer ved de strabadserende udfordringer, der kan være forbundet med at rejse.

“Det er påfaldende, at der er mange hjertestartere i den lufthavn man forlader, og i den lufthavn man ankommer til. Men oppe i flyet er man overladt til behandlingsmuligheder, der ikke i dag er optimale. Danmark var det sidste europæiske land, hvor sundhedsmyndighederne fandt det en god idé at sætte fokus på hjertestartere, men SAS er tilsyneladende ligeså tilbageholdende som det danske sundhedsvæsen,“ siger Henning Dons.

Ødeægger positivt image
SAS er et selskab, som er kendt for at have sikkerheden i højsædet og at gøre det yderste for passagerernes velbefindende. Derfor er Henning Dons ærgerlig over, at SAS har fravalgt hjertestarterne på selskabets kort- og mellemdistancefly.

“SAS formår at ødelægge et positivt image, hvor man hidtil har fortalt passagererne, at man også passer godt på dem i luften. Det kan jeg simpelthen ikke forstå.“

Hos SAS afviser man kritikken.

“Vi har truffet et valg i overensstemmelse med de erfaringer og vurderinger, som vi har i forhold til den sikkerhed vi skal have ombord,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Foto: Klaus Lange