Emirates i politisk charmeoffensiv

Dubai-baserede svarer nu igen på kritikken fra blandt andre Lufthansa ved at pege på hvor meget selskabet bidrager med til europæisk økonomi.

Flyselskabet Emirates kaster nu en rapport om selskabets betydning for dansk og europæisk økonomi på bordet i diskussionen om, hvorvidt det er konkurrenceforvridende overfor europæiske og amerikanske flyselskaber, at Emirates og de to andre store mellemøstselskaber Qatar Airways og Etihad kan vokse ekspansivt med nærmest uanede mængder af oliepenge i ryggen.

Rapporten, der er lavet af analysefirmaet Frontier Economics, viser, at Emirates’ forretning støttede 860 jobs i Danmark alene i 2013/14. Det svarer til mere end 640 mio. kroner af Danmarks samlede bruttonationalprodukt.

”Emirates økonomiske effekt er væsentlig. Rapporten fra Frontier viser, at vi har støttet næsten et tusinde jobs i Danmark gennem vores globale forretning. Ved at stimulere efterspørgslen for rejser og fragt, særligt i markeder der ikke dækkes af andre flyselskaber, bidrager Emirates til de samfund, vi opererer i,” siger Teddy Zebitz, nordisk landechef hos Emirates.

Flyselskabet flyver en gang dagligt med Boeing 777-300ER fly mellem Dubai og København. Fra Dubai er det muligt at flyve videre til 220 destinationer over hele verden. Det er den adgang til verden via Dubai, som Frontier mener kan oversættes til, at Emirates støtter dansk økonomi.

Bidrag til Europa på 6,8 mia. euro
Frontier vurderer, at Emirates’ forretning støttede 85.100 jobs i EU alene i 2013/14. Det svarer til 6,8 mia. euro af EU’s samlede BNP

Med i alt 140 fly i ordre er Emirates den største køber af europæiske Airbus A380-fly og ansvarlig for mere end 40% af de samlede A380 ordrer. I 2013 leverede Airbus 13 A380 fly til Emirates, som udgjorde 50 procent af det samlede antal af A380-leverancer det år.

Airbus vurderer, at Emirates’ A380-ordrer støtter beskæftigelsen af 41.000 direkte, indirekte og oprettede arbejdspladser i Europa. Ca. 70 procent af disse jobs er delt ligeligt mellem Frankrig og Tyskland, 17 procent er i Storbritannien, og de resterende 5.000 arbejdspladser er i Spanien.

Direkte investeringer
Rapporten fra Frontier viser også, at Emirates tilstedeværelse i 28 europæiske byer bidrager signifikant til den regionale udvikling, særligt i ikke-hub markeder, der tidligere har været overset af andre flyselskaber. Traditionelt set involverede internationale rejser fra Europa afrejse fra ​​et af de store europæiske knudepunkter. Det har betydet, at der er opstået en forbindelseskløft for andre større europæiske byer, hvilket har begrænset deres mulighed for at udvikle handel og få direkte investeringer fra udlandet, vurderer Frontier.

Rapporten, der er bestilt og betalt af Emirates, er det seneste skud på stammen i den krig på ord, der kører mellem mellemøst-selskaberne på den ene side og de store europæiske og amerikanske flyselskaber på den anden side. Tidligere har Delta Air Lines, United og American Airlines fremlagt en rapport, hvor de dokumenterer, at Emirates, Qatar Airways og Etihad modtager massive statstilskud og ikke kan klare sig på markedsvilkår.

De beskyldninger har Emirates topchef, Tim Clark, tilbagevist.

I Europa er Lufthansa gået i spidsen for kritikken af mellemøstselskaberne.