En hjælpende hånd fra Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavne (CPH) vil kompensere lufthavnens forskellige kundegrupper ved at undlade at tage betaling for ydelser i den periode, hvor lufthavnen har været lukket.

Mange flyselskaber og hoteller har udvist stor fleksibilitet i den næsten ugelange periode, hvor det danske luftrum har været lukket for flytrafik. Nu kommer Københavns Lufthavne (CPH) sine forskellige kundegrupper til hjælp og afstår for at tage betaling for en række ydelser i den periode, hvor lufthavnen har været lukket.

”Vi har besluttet at kompensere både passagerer, flyselskaber og butikker i lufthavnens shopping center for nogle af de tab, som lukningen af det danske luftrum har påført dem. Jeg er klar over, at både passagerer og virksomheder har lidt tab, og vi mener det er fair at tage hånd om nogle konkrete ting, som vi kan gøre noget ved,” siger Brian Petersen, administrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S.

Parkering
Passagerer, der på grund af lukningen af Københavns Lufthavn, opkræves for parkeringsafgift ud over det planlagte tidsrum for parkeringen,vil modtagerefusion ved forevisning af dokumentation i form af flybillet og betalt parkeringsbillet.

Fly parkering
CPH har besluttet ikke at opkræve parkeringsafgift for de fly, der har været parkeret i Københavns Lufthavn fra torsdag den 15. april kl. 18:00 til onsdag den 21. april kl. 09:00. Dermed har det ikke kostet flyselskaberne penge at have flyene stående på lufthavnens område. Noget der normalt betales for.

Forpagterne
Butikkerne i Københavns Lufthavns transitområde skal ikke betale koncessionsafgifter for den periode, hvor der ikke har været passagerer i transitområdet.

Københavns Lufthavne (CPH) forsøgte tidligere på ugen at få myndighedernes tilladelse til at åbne lufthavnens butiksområde for publikum udefra. Herigennem kunne der eventuelt kompenseres for manglende indtægter til forpagterne i lufthavnen. Men myndighederne ville af sikkerhedsmæssige årsager ikke godkende lufthavnens forslag.

Foto: Administrerende direktør Brian Petersen fra Københavns Lufthavne (CPH) vil kompensere lufthavnens kundegrupper for tab i lukkeperioden.