(Foto: Morten Lund Madsen)

En sidste flyvetur med ‘den gamle dame’

SAS havde inviteret næsten 150 gæster med på den sidste MD-80-flyvning over Danmark. CHECK-IN.dk var med og bringer her en reportage fra den historiske begivenhed.

Lørdag morgen summede det af forventning i Vilhelm Lauritzen terminalen i Københavns Lufthavn, da knap 150 inviterede gæster og besætning gjorde sig klar til den sidste SAS MD-80-flyvning. Udenfor terminalens store vinduer stod Blenda Viking klar til den historiske flyvning, imens SAS’ personale smilende delte boardingkort ud til gæsterne fra et par opstillede borde.

Kort efter klokken 10 kunne kaptajn og chefpilot på MD-80, Ulrik Pedersen, byde velkommen til ”MD-80 Farewell Flight.”

”Vi har glædet os meget til denne dag – det er en vemodig dag, men det er samtidig en festdag. Vi skal afslutte med manér, og hvad er næsten bedre end at tage en flyvetur med den gamle dame?,” sagde Ulrik Pedersen inden, han bød gæsterne velkommen til at gå ombord på flyet. Boarding skete via MD-80’erens forreste airstair, der igennem tiden har været afgørende for betjeningen af mindre lufthavne.

Ombord på Blenda Viking havde SAS’ medarbejdere i dagens anledning dekoreret flyet til den sidste flyvning med norske, svenske og danske flag samt blomster og hjerter. Der herskede ingen tvivl om, at der skulle tages afsked med en elsket flytype, der har fløjet med SAS i 28 år og mere end 45 år, hvis man tæller DC-9’erne med. De mange år hos SAS var på dagen markeret ved, at kabinepersonalet var iklædt uniformer fra hele DC-9 og MD-80-æraen.

En tur ned ad ”memory lane”
Tyve minutter i elleve kunne Dirch Hansen – chefinstruktør og kaptajn på MD-80 igennem mange år – fra pilotsædet give fuld gas til de to jetmotorer på Blenda Viking og lade MD-80’eren vise sin fulde styrke. Kort efter var flyet i luften – Farewell Flight MD-80 var begyndt – og kursen blev sat mod Aalborg.

Lufthavnene i Aalborg og Billund var blevet udpeget til et ultrakort besøg, i form af et “fly by“ – en manøvre, som på ingen måder har været hverdagskost for de mange passagerer, der har rejst med MD-80. De to lufthavne er begge gamle SAS-indenrigsdestinationer, og der var således på alle mulige måder tale om en tur ned ad memory lane, da Blenda Viking i blot 100 meters højde fløj over startbanen i Aalborg med 220 knob (407 km red.) i timen og hilste farvel. MD-80 spillede især en vigtig rolle på indenrigsruten til Aalborg før Storebæltsbroen blev indviet i 1997.

Tilbage over skydækket, blev kursen sat mod Billund. Imens fik passagerne mulighed for at stikke hovedet ind i cockpittet og få et glimt af den arbejdsplads, som SAS’ mange MD-80-piloter har tilbragt tusindvis af timer på. Godt 3,13 mio. flyvninger har de 66 MD-80-fly tilsammen gennemført hos SAS og tilbagelagt ikke mindre end 2,98 mia. kilometer med ruten København – Aarhus som den korteste og København – Tel Aviv som den længste.

I Billund blev der igen linet op til et “fly by“, og som i Aalborg blev dette gennemført fra øst mod vest, hvor man kunne nyde udsigten til lufthavnsterminalen og Legoland. LEGO var som bekendt årsagen til, at Billund fik en lufthavn i 1964, og samme år gik SAS ind på indenrigsruten til København.

Se København fra en DC-9
Flyvningens sidste højdepunkt blev imidlertid en smule afdæmpet. SAS havde arrangeret, at Flyvevåbnet skulle komme ”forbi” og foretage en opvisning sammen med MD-80-flyet i en simuleret øvelse. Imidlertid var vindhastigheden blot én knob for stærk, hvorfor Flyvevåbnet måtte aflyse. Meddelelsen blev mødt med ærgrelse, og flere passagerer drillede godmodigt med, at Flyvevåbnets piloter var nogle ’tøsedrenge’.

Til gengæld blev gæsterne ikke snydt for en flot flyvning langs med Storebæltsbroen og kort efter Øresundsbroen, inden Københavns Lufthavn som den sidste blev passeret i et “fly by“. Dette skete over den sjældent anvendte bane 30, der går på tværs af de to hovedbaner i CPH, hvorefter MD-80’eren – eller DC-9-82, som den officielt betegnes – gled ind over København i lav højde. Synet af København fra vinduerne på det lavtgående fly gav i et splitsekund anledning til at tænke på Peter Bellis sang ”Har du nogen sinde set København fra en DC-9?”

Tilbage over Øresund gik turen i lav højde over Saltholmen og kort efter blev Blenda Viking lagt klar til landing for sidste gang i København. Landingen fandt sted på bane 30 og under stor applaus blev der sagt tak fra cockpittet.

”Så får I ikke mere for den 25-øre. Vi har bare en kort køretur til parkeringspladsen, men vi har én sidste tradition indenfor luftfart, når nogen går på pension,” sagde Ulrik Pedersen over højtaleranlægget, hvorefter lufthavnens brandbiler kørte i position og lavede æres-espalier med vandkanonerne for den sidste SAS-MD-80’er.

MD-80’erens æra i SAS blev afsluttet med manér, og sent på eftermiddagen forlod Blenda Viking København for sidste gang med kurs mod Oslo, hvorfra flyet vil blive sendt videre til dets nye ejer, Delta Air Lines.

Se billederne fra MD-80 Farewell Flight på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.