Skitse af det hypersoniske fly, som Kina arbejder på at udvikle. Illustration: Beijing Institute of Technology/SOHU

Én times flyvning til alle destinationer på Jorden

Kinesiske ingeniører arbejder på et hypersonisk fly, der fra år 2035 skal kunne flyve til et hvilket som helst sted på Jorden inden for 60 minutter.

Siden den ikoniske Concorde forlod markedet i 2003 har der ikke været passagerfly i luften, som kan flyve hurtigere end lydens hastighed.

Men der finder et tæt kapløb sted i disse år om at komme først med det næste supersoniske fly. Virksomheder i USA og Rusland har længe arbejdet på at udvikle det næste overlydsfly, der ville kunne reducere rejsetiderne kraftigt.

Seneste eksempel er fra Kina, hvor en række ingeniører arbejder på et hypersonisk fly, der både skal kunne rejse ud i rummet og samtidig præstere ultrahurtige flyvninger på Jorden. I 2035 planlægger Kina således at have en flåde af hypersoniske fly, der kan tage 10 passagerer med ad gangen til et hvilket som helst sted på Jorden inden for en time. Det skriver South China Morning Post.

Et årti derefter er det planen, at flyet skal være udviklet til at kunne medtage 100 passagerer på hver flyvning. Herudover har Kina ambitioner om årligt at kunne fragte 10.000 ton fragt og 10.000 mennesker til rum- eller månestationer. Det viser en kinesisk rapport, der netop er udgivet.

Seks gange hurtigere end lyden
Kinas hypersoniske fly vil få flere ligheder med Concorden, og den vil få en længde på 45 meter, hvilket næsten er en tredjedel længere end en Boeing 737-700. Designet er publiceret i det kinesiske tidsskrift ’Physics of Gases’. Det viser, at flyet har to motorer monteret oven på skroget. Motorerne vil kunne drive flyet frem med hastigheder på helt op til Mach 6 – eller seks gange lydens hastighed.

Skitse af det hypersoniske fly, som Kina sigter på at have klart til flyvning i 2030’erne. Illustration: Beijing Institute of Technology/SOHU

Det hypersoniske passagerfly bliver udviklet af forskere fra Beijing Institute of Technology og Technology Institute of Spacecraft System Engineering. En af forskerne arbejder også på Kinas Mars- og månemissioner, og aerodynamisk erfaring herfra vil blive brugt i designet af det hypersoniske fly.

Kina planlægger at have verificeret eller nødvendige komponenter til hypersonisk flyvning inden midten af dette årti, mens flyet skal kunne være operationelt allerede ved indgangen til 2030’erne.

Flere supersoniske projekter i verden
Hvis Kinas hypersoniske fly bliver en realitet en gang i fremtiden, vil det overgå hidtidige offentliggjorte forsøg på at bygge det næste overlydsfly.

Blandt de selskaber, der tidligere har annonceret arbejde med at udvikle et supersonisk passagerfly, er Virgin Galactic. Den britiske rumfartsvirksomhed indgik i 2020 samarbejde med Rolls-Royce omkring udviklingen af et fly, der skal kunne flyve med Mach 3 – eller op til 3.675 kilometer i timen.

Herudover har blandt andet tre amerikanske luftfartsvirksomheder gennem de seneste år arbejdet på at udvikle et supersonisk passagerfly. Boom Supersonic, Aerion Supersonic og Spike Aerospace er alle i kapløb om at få udviklet og sendt det næste overlydsfly i luften.

I Rusland er der også fokus på at udvikle fly, der kan bevæge sig hurtigere end lyden. Det er flyproducenten Tupolev, der sidste år igangsatte et projekt med at designe en businessjet med plads til 30 passagerer. Projektet hedder Supersonic Business Jet (SBJ), og flyets hastighed vil være op til Mach 2.

 

Relaterede artikler:

Tæt kapløb om fremtidens supersoniske fly

Virgin-fly vil blive hurtigere end Concorden

Russiske Tupolev vil lave supersonisk fly