Et skridt nærmere gør-det-selv-lufthavnen

Nu kan passagererne i Københavns Lufthavn undgå at skulle møde lufthavnspersonale, når de afleverer deres kuffert.

Københavns Lufthavn gør det nu endnu nemmere for passagererne at undgå kontakt med andre mennesker på deres vej ud til flyet. Således har lufthavnen etableret 12 nye selvbetjente bagagedrops, hvor passagererne selv kan smide kufferterne på transportbåndet. Er bagagen for tung eller for stor, giver en info-skærm enkle bud på løsninger – derudover har flyselskaberne hele tiden personale i nærheden, der kan hjælpe.

I første omgang bliver det passagerer, der rejser med lufthavnens to største selskaber, SAS og Norwegian, der får mulighed for at gøre det selv og slippe for menneskekontakt. De to selskabers passagerer udgør 60 procent af lufthavnens samlede passagermængde.

Bortset fra mødet med de sort og hvidklædte vagter i sikkerhedskontrollen, så kan det efterhånden lade sig gøre at gå hele vejen ud til flyet uden at møde et menneske. Og ude ved gatene er flere selskaber også begyndt at praktisere, at passagererne selv scanner deres boardingkort.

”Vi har fokus på at give passagererne en enklere og hurtigere vej gennem lufthavnen, ligesom vi arbejder på at reducere flyselskabernes omkostninger. Det er to af vores strategiske fokusområder, og derfor er det ekstra tilfredsstillende, at de selvbetjente bagagedrops understøtter begge dele,” siger Københavns Lufthavns passagerchef Marie-Louise Lotz.

Store muligheder
Lufthavnens største flyselskab, SAS, ser store muligheder i selvbetjeningsløsningen:

”Vi vil gerne give vores kunder en behagelig, smidig og effektiv oplevelse i lufthavnen, og det kan denne selvhjælpsløsning bidrage til. SAS har allerede selvbetjening i Oslo og tester en løsning i Stockholm, og begge steder ser vi en rigtig positiv respons hos kunderne. Så vi glæder os til en god start for denne nye mulighed i Københavns Lufthavn,” siger Hans Henrik Spangenberg, chef for SAS Ground Handling.

Og hos Norwegian er det blandt andet muligheden for at passagerne kan spare tid, der har drevet projektet:

”Vi er optaget af at gøre check-in-processen så let som mulig for vores passagerer. Med introduktionen af selvbetjent bagagedrop i Københavns Lufthavn, er vi et skridt nærmere. Vores rejsende er allerede vant til og glade for at tjekke ind selv, og vi ser frem til at tilbyde endnu en tidsbesparende service,” siger kommunikationschef Johan Bisgaard Larsen.

De fleste er selvbetjente
Langt hovedparten af passagererne i Københavns Lufthavn tjekker i dag selv ind via internet, mobil eller en af de 99 selvbetjeningskiosker i lufthavnen.

”Vores målinger af passagernes tilfredshed viser, at de rejsende i stigende grad foretrækker ”gør-det-selv”-løsninger. Så med de selvbetjente bagagedrop skaber vi forudsætningen for en endnu højere passagertilfredshed,” siger Marie-Louise Lotz.

Når teknologien bag det nye system tillader det, vil også andre flyselskaber få mulighed for at tilbyde deres passagerer samme service. Men i første omgang bliver det SAS og Norwegian, der kan tilbyde henholdsvis otte og fire selvbetjente bagagedrop.