Etihad flyver forbi CPH

Det hastigt ekspanderende mellemøst-selskab Etihad Airways flyver nok en gang forbi København i forbindelse med lanceringen af nye destinationer.

Hverken København eller for den sags skyld Norden kan bryste sig med at være destination i Etihad Airways’ rutenet. Scenen er i stedet for overladt til Qatar Airways og Emirates, når opgøret står mellem de tre hovedrige flyselskaber fra Mellemøsten.

Imidlertid er der heller ikke meget, der tyder på, at Etihad påtænker ruter til Norden. Senest har selskabet lanceret seks nye ruter fra sit hub i Abu Dhabi, men i stedet for en nordisk entré har selskabet valgt at åbne ruter til Edinburgh og Madrid som nye europæiske destinationer.

De øvrige destinationer tæller Algiers og Entebbe i henholdsvis Algeriet og Uganda samt Kolkata i Inden og Hong Kong. Blandt de nye Etihad-destinationer er det kun Edinburgh, der endnu ikke bliver betjent af samtlige af de tre store Mellemøstselskaber. Emirates har i stedet for Edinburgh valgt at flyve til den nærliggende Glasgow Airport.

One-stop til Etihad
Heller ikke Etihads schweiziske feederselskab, Etihad Regional – det tidligere Darwin Airlines – har en rute til København. Selskabet, som Etihad købte sig ind i efteråret 2013, lancerede i vinteren 2014 ikke færre end 19 nye ruter fra Zürich, hvorfra Etihad flyver, men hverken Danmark eller Norden blev i den forbindelse tilgodeset.

Den manglende tilstedeværelse fra Etihad er dog ikke ensbetydende med, at de danske rejsende skal gøre sig store anstrengelser for at stige ombord hos Etihad Airways. Selskabet har igennem en lang række opkøb fået foden indenfor hos ikke færre end fem europæiske flyselskaber, som Etihad efterfølgende har indgået nære codeshare-samarbejder med.

Foruden Etihad Regional tæller disse flyselskaber: Air Serbia, airberlin, Alitalia samt Air Lingus, der alle har ruter til København. Derudover har Etihad Airways også indgået et nært samarbejde med blandt andre Air France-KLM og Brussels Airlines. Det blot 11 år gamle flyselskab formår derved i vid udtrækning at gøre sin manglende alliance-tilknytning til en fordel ved at samarbejde med flyselskaber fra både SkyTeam, oneworld og Star Alliance.