Irske Aer Lingus’ tyske topchef har sagt ja til at stå i spidsen for genopbygningen af Malaysia Airlines.
Først vendte han det irske flyselskab Aer Lingus rundt og gjorde det profitabelt i et ellers stærkt presset europæisk marked. En præstation, der formentlig vil være det rene vand ved siden af den opgave tyskeren Christoph Mueller står overfor, når han senest 1. maj næste år tiltræder på posten som øverste direktør for det nye selskab, som vil blive etableret på resterne af det kriseramte Malaysia Airlines.
Den 15. december stopper al handel med det nuværende statsejede selskab, der formelt hedder Malaysian Airline System Bhd. Herefter er det planen at et nyt privat selskab med navnet Malaysia Airlines Bhd. skal se dagens lys. Og det er det selskab, som Christoph Mueller skal stå i spidsen for.
Mueller kom til Aer Lingus i 2009 og har kontrakt med selskabet frem til 30. april 2015. Han arbejder dog på at få lov til at slippe ud lidt før tid, dog tidligst 1. marts.
Et mysterium af de helt store
2014 har været et sandt ”annus horibilis” for Malaysia Airlines, der blev ramt af noget så usædvanligt som hele to flyulykker. Eller det vil sige, et forsvundet fly, som man ikke med sikkerhed ved om er styrtet ned, og et fly, der blev skudt ned.
Først forsvandt et Boeing 777-fly med rutenummer MH370 den 8. marts fra radarerne på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Det er endnu ikke lykkedes at finde så meget som en eneste lille vragrest fra flyet. Flyets forsvinden må derfor stadig anses som et mysterium af de helt store.
Den 17. juli var den så gal igen, da et andet Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines blev skudt ned over Ukraine, da flyet med rutenummer MH017 var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Om det var ukrainske soldater eller russisksindede separatister, der skød flyet ned, strides de stadig om. Men de hollandske havarimyndigheder, som står i spidsen for efterforskningen, har tidligere slået fast, at der ikke skete noget med flyets motorer eller teknik eller ombord på flyet, der fik det til at styrte ned. Det var da flyet blev ramt af ”højenergi objekter”, at det gik galt.