Europas mest effektive lufthavn

For syvende gang på ni år er Københavns Lufthavn kåret som Europas mest effektive lufthavn.

I kampen om samlet set at blive verdens eller Europas bedste lufthavn er det aldrig lykkedes Københavns Lufthavn at komme helt til tops. Man er flere år kommet i top 10 i verden eller i top fem på europæisk plan, men aldrig øverst på skamlen.

Til gengæld er der en effektivitet i lufthavnen i en grad som kan få en til at tro, at lufthavnen ikke ligger på Amager men i Tyskland.

En række professorer og luftfartseksperter fra hele verden har således for syvende gang på ni år udråbt Københavns Lufthavn til at være Europas mest effektive. De lærde folk er samlet i det såkaldte Air Transport Research Society (ATRS) og uddelte hædren til Københavns Lufthavn på en konference i Taiwan i denne uge.

”Vi ser kåringen som Europas mest effektive lufthavn som en anerkendelse af vores indsats for at være et trafikknudepunkt i verdensklasse, hvor faciliteter, logistik og omkostninger gør det nemt og attraktivt for flyselskaberne at operere effektivt,” siger driftsdirektør Kristian Durhuus.

Turnaround eller check-in
For nogle flyselskaber er det vigtigste en lynhurtig turnaround, så der kun skal bruges 30 minutter på at tømme et fly for passager og bagage og få det fyldt igen og på vingerne. For andre flyselskaber er det at kunne slå sig sammen om f.eks. fælles check-in for at spare tid og penge.

”Derfor stiller vores nye strategi skarpt på, hvordan vi i tæt samarbejde med flyselskaberne kan gøre processerne i lufthavnen endnu mere effektive, så vi kan nedbringe de samlede omkostninger. Jo dygtigere vi bliver til det, jo bedre mulighed har vi for at fastholde og tiltrække nye ruter og flyselskaber,” fortæller Kristian Durhuus med henvisning til lufthavnens nye strategi, ”World Class Hub”, som blev lanceret i februar i år.

Den klare sammenhæng mellem flyruter, vækst og arbejdspladser betyder, at konkurrencen mellem de europæiske regioner og lufthavne om at tiltrække trafik, er blevet markant skærpet de senere år.

Mere selvbetjening
Et af flyselskabernes store ønsker er mere automatisering og selvbetjening. Her er Københavns Lufthavn i dag en af verdens førende. Tre ud af fire passagerer tjekker i dag selv ind via computeren derhjemme, mobiltelefonen eller de mange selvbetjeningsautomater i lufthavnen.

De godt 130.000 passagerinterviews, som Københavns Lufthavn gennemfører årligt, viser, at 96 procent er tilfredse eller meget tilfredse med deres oplevelse i lufthavnen. Og de mest tilfredse er de passagerer, der selv checker ind viser lufthavnens undersøgelser.

”Det er et godt eksempel på, at alle vinder ved arbejdet med at skabe en effektiv lufthavn – både passagerer og flyselskaber,” understreger Kristian Durhuus.