De civile amerikanske luftfartsmyndigheder har valgt at anbefale operatører af Boeing 737-900ER at foretage en visuel inspektion af det såkaldte dørpanel. Flytypen benyttes af operatører i USA og resten af verden
Der er endnu ingen tidsmæssigt estimat for, hvornår de groundede Boeing 737 MAX 9-fly med det særlige dørpanel kan komme i luften igen.
Mens undersøgelserne står på har de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, for en sikkerheds skyld besluttet, at anbefale operatører af de ældre Boeing 737-900ER at foretage en visuel inspektion af den særlige door plug for at sikre, at de er tilstrækkeligt fastgjort.
“Boeing 737-900ER er ikke en del af den nyere MAX-flåde, men flyet har det samme door plug-design,” skriver FAA i en meddelelse.
FAA har samtidig udarbejdet en såkaldt Safety Alert for Operators (SAFO), hvori det blandt andet hedder, at “som en del af deres sikkerhedsstyringssystemer har nogle operatører udført yderligere inspektioner på 737-900ER mid-exit door plugs og har noteret fund med bolte under inspektionerne.”
Tre store operatører med 737-900ER
Der er i dag tre amerikanske flyselskaber, der benytter Boeing 737-900ER, og det er Alaska Airlines, Delta Air Lines og United Airlines. Samlet råder de tre selskaber over 378 fly af denne type, og til New York Times bekræfter selskaberne, at inspektionerne ikke vil få indflydelse på operationerne.
Flyene opereres også af selskaber i Asien og Europa, eksempelvis Korean Air, Jin Air og indonesiske Lion Air, og i Europa har Turkish Airlines også ER-udgaven.
Forskellen mellem 737-900ER og den traditionelle 737-900, som blandt andet KLM opererer, kommer til udtryk ved, at den særlige ER-version har et ekstra par nødudgange.
MAX 9 afventer færdiggørelse af undersøgelser
Boeing kunne i sidste uge oplyse, at de første 40 inspektioner af 171 fly af typen 737 MAX 9 var blevet afsluttet.
Flyene får først lov at komme tilbage på vingerne, når FAA er færdig med sin gennemgang og har endelig godkendt en inspektions- og vedligeholdelsesproces, der opfylder myndighedens sikkerhedskrav.
Relaterede artikler:
Pensioneret flådeadmiral skal undersøge Boeing