Et internationalt flyselskab har fundet en bolt med en manglende møtrik i rorkontrolsystemet på et Boeing 737 MAX-fly. Nu har den amerikanske flyproducent udsendt besked til alle MAX-operatører om at undersøge flyene, herunder også Norwegian.
Boeing er løbet ind i nye udfordringer, der potentielt kan svække tilliden til 737 MAX-flyene, der var grounded over hele verden fra marts 2019 til december 2020 efter to flyhavarier i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor samlet 346 mennesker omkom.
Denne gang drejer det sig om en mulig løs bolt i flyenes rorkontrolsystemer. Det skriver FAA, de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, torsdag i en meddelelse.
Boeing har efter samråd med FAA udsendt en såkaldt Multi-Operator Message (MOM) til samtlige operatører af MAX-flyene, hvor flyselskaberne opfordres til at undersøge specifikke trækstænger, der kontroller rorets bevægelse. Inspektionen, der varer omkring to timer, skal dokumentere, hvorvidt der er løse eller manglende bolte.
“FAA vil forblive i kontakt med Boeing og flyselskaberne, mens inspektionerne er i gang. Agenturet beder flyselskaberne om at arbejde gennem deres godkendte sikkerhedsstyringssystemer for at identificere, om der tidligere er blevet opdaget noget løst hardware, og for at give agenturet detaljer om, hvor hurtigt disse to-timers inspektioner kan gennemføres,” hedder det i meddelelsen fra FAA.
Flere end 1.000 fly skal inspiceres
Det er for tidligt at sige, hvorvidt observationen hos det ikke-navngivne flyselskab er et enkeltstående tilfælde, eller om det er et generelt sikkerhedsproblem på MAX-flyene.
Derfor tager FAA også forbehold for, at der kan blive foretaget yderligere “handlinger”, hvis der sker flere fund af løse eller manglende bolte hos andre flyselskabers MAX-fly. Hos det pågældende flyselskab fandt man også en møtrik, der ikke var spændt på et helt nyt fly, der endnu ikke var idriftsat.
Samlet er der indtil videre leveret i underkanten af 1.400 fly i MAX-serien, og Boeing har en ordrebog på cirka 4.500 MAX-fly.
Blandt de største amerikanske MAX-operatører er American Airlines og United Airlines, og begge selskaber meddeler ifølge Reuters, at de ikke forventer, at inspektionerne vil føre til driftsmæssige forstyrrelser.
41 MAX-fly hos nordiske flyselskaber
I Norden er det kun Icelandair, Norwegian og TUIfly Nordic, der er operatører af MAX-flyene. Det islandske flyselskab beskæftiger 18 fly, mens Norwegian for blot en uge siden fik leveret sit 20. eksemplar. TUIfly Nordic beskæftiger tre Boeing 737 MAX.
Hos Norwegian forventer man ikke, at de ekstraordinære inspektioner vil påvirke trafikken.
“Vi fik information om dette i dag fra Boeing (torsdag, red.). Vi vil følge de retningslinjer vi har fået og inspicere vores Boeing 737 MAX 8-fly, men det er ikke kritisk,” siger kommunikationsrådgiver Eline Hyggen Skari fra Norwegian til det norske nyhedsbureau NTB.
Relaterede artikler:
Boeing 737 MAX atter på jorden hos 16 flyselskaber