- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Får leveret 28 nye fly i løbet af tre og et halvt år

En ny leveringsaftale er indgået mellem airBaltic og Airbus. Det betyder, at det lettiske flyselskab får leveret 28 nye frem til foråret 2024. Konkurrencen fra Wizz Air er dog stigende.

Coronakrisen har fået airBaltic til at ændre på hastigheden, hvormed Airbus A220-flyene skal indfases i flåden. Selskabet har netop forhandlet en aftale på plads med Airbus om nye leveringsterminer for de resterede 28 fly af en samlet ordre på 50 Airbus A220.

Den svage efterspørgsel i kølvandet på corona-nedlukningen har betydet, at airBaltic har kunnet udfase fire ældre Boeing 737-300 og 12 Bombardier Dash 8-Q400. I øjeblikket beskæftiges 20 af 22 leverede Airbus A220-300, og inden årets udgang er der planlagt levering af yderligere tre fly.

Derefter er det planen, at der fra 2021 til foråret 2024 skal leveres i alt 25 fly. I den oprindelige plan var det meningen, at fire fly skulle leveres i 2020, 12 i 2021 og 12 i 2022. Nu får airBaltic  således yderligere 12 til 18 måneder at fordele orden på.

“Den nylige krise gjorde det muligt for os at fremrykke vores beslutning om at indføre en  enhedsflåde af Airbus A220-300. Det giver os mulighed for at minimere kompleksiteten og drage fordel af den yderligere effektivitet, som flyet leverer. Vi vil fortsætte vores vækst og tilføje mere kapacitet leveret af yderligere jetfly fremover som beskrevet i Destination 2025 CLEAN forretningsplan,” udtaler Martin Gauss, der er koncernchef hos airBaltic.

Stigende pres fra Wizz Air
I øjeblikket er airBaltic det ledende flyselskab i Baltikum med en stor hovedbase i Riga og stigende aktiviteter i Vilnius i Litauen og Tallinn i Estland.

Selskabet er dog kommet under et uforholdsmæssigt stor pres fra det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air, der øger tilstedeværelsen på det baltiske marked. På det seneste har Wizz Air besluttet at udvide fra to til tre basefly i Vilnius og fra et til to fly i Riga. Herudover øges antallet af ruter til og fra Tallinn.

Dermed bliver der mere direkte konkurrence mellem Wizz Air og airBaltic om især det skandinaviske marked. Fra Vilnius og Tallin kommer der hver to nye skandinaviske ruter i løbet af efteråret, mens der er udsigt til fem nye skandinaviske ruter fra Riga – herunder en rute til Billund.

Wizz Air benytter 180 sæders Airbus A320, mens airBaltic har plads til 145 passagerer i sine Airbus A220-300.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic henter 1,5 milliarder kroner til nye fly

AirBaltic vil firedoble omsætningen

AirBaltic skal have ren A220-300 flåde