Forpladsen i Roskilde Lufthavn.

Fejrer 70 år med erhvervsflyvningen

I disse dage er det 70 år siden, at danske erhvervsflyvere stiftede Erhvervsflyvningens Sammenslutning. Det fejres i aften med festmiddag på Hotel Koldingfjord.

Den 9. september 1946 mødtes en kreds af erhvervsflyvere på Park Hotel i Odense for at drøfte et samarbejde. Det blev startskuddet til foreningen Danske Erhvervsflyvere, der officielt blev stiftet på en generalforsamling, der blev afholdt den 22. oktober samme år.

I dag hedder foreningen Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) og tæller omkring 30 medlemmer, der spænder lige fra flymægleren Air Affairs til det store charterflyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia. Disse medlemmer mødes i dag til dialogmøde på Hotel Koldingfjord samt efterfølgende festmiddag i aften, hvor transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V)  også deltager.

ES har til formål at fremme erhvervsflyvningen og varetage medlemmernes interesser over for nationale og internationale myndigheder og organisationer samt at formidle kontakt mellem disse og foreningens medlemmer.

Mange mærkesager
Mærkesagerne er mange, og foreningen arbejderhver dag hårdt for at forbedre medlemmernes vilkår i dansk luftfart.

Pilotelever, flymekanikerelever samt de små og mellemstore virksomheder er ifølge ES grundlaget for den erhvervsmæssige luftfart i Danmark. Luftfartsbranchen mangler piloter og flymekanikere, og ES prioriterer, at uddannelsesniveauet for piloter og flymekanikere i Danmark og på Færøerne er på højeste niveau i forhold til tilsvarende uddannelser i EU-medlemslande, især ud fra den kendsgerning, at uddannelserne er underlagt EU-lovgivningen via EASA (det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, red.).

“Mit mål er, at det skal være ligeså tilgængeligt at tage en flyvemekanikeruddannelse som enhver anden teknisk uddannelse. Den skal kunne tages på den nærmeste tekniske erhvervsskole, ligegyldigt om det er i Thisted eller København,” siger foreningens formand Niels Sundberg til CHECK-IN.dk.

På grund af en stram tolkning af Erhvervsuddannelsesloven er ES indtil videre udelukket fra at deltage i udformning og tilretning af flymekanikeruddannelserne i det lokale uddannelsesudvalg (LUU Aviation, red.). Det nuværende arbejde tilgodeser ifølge ES ikke erhvervets små og mellemstore virksomheders behov for flymekanikere og flyteknikere. ES ser gerne en lempeligere tolkning af loven eller at der gives samme økonomiske vilkår for ES-medlemmernes egne EASA-godkendte uddannelsesfaciliteter, som der gælder for de tekniske erhvervsskoler under Erhvervsuddannelsesloven.

Fokus på ulige konkurrence
Når talen falder på SAS, har foreningen en helt særlig holdning. SAS er nemlig den mest profilerede virksomhed indenfor erhvervsmæssig luftfart i Danmark, og store dele af dansk luftfart står i skyggen af SAS. Udover at SAS er mere kendt end øvrige dele af den danske luftfart, er det også en statsejet virksomhed, der ifølge foreningen har andre konkurrencebetingelser end den øvrige erhvervsmæssige luftfart.

“Vi har stadig at gøre med et flymarked, der er præget af ulige konkurrencevilkår, hvor SAS i krisetider får deres underskud dækket. Havde det været et af vores medlemmer, måtte de dreje nøglen om. Så jeg håber, at man en dag stopper disse ulige konkurrencevilkår,” siger generalsekretær Dan Banja.

Usynlig i udspil til luftfartsstrategi
Selvom ES repræsenterer en bred kreds af interessenter i dansk luftfart, er der faktisk ingen af foreningens mærkesager, der er synlige i regeringens udspil til en ny national luftfartsstrategi.

“Vi bliver tilsyneladende ikke hørt. Vi er faktisk ikke taget med i den nationale luftfartsstrategi, som fokuserer mere på tilgængelighed. Naturligvis er tilgængelighed vigtigt,men det omfatter i dag mange andre flyselskaber. I Danmark skal vi som forening arbejde for dansk luftfarts interesser, og derfor skal vi have forordninger og forhold, der gør, at dansk luftfart kan overleve,” understreger bestyrelsesformand Niels Sundberg.

Debatten om tilgængelighed handler først og fremmest og Københavns Lufthavn og SAS, der omfatter det øverste niveau indenfor dansk luftfart, og det er foreningens opfattelse, at de små og mellemstore virksomheder indenfor sektoren glemmes.

“Transportministeren sagde for nylig på Transportens Dag, at udover tilgængeligheden ind og ud af Danmark, er indenrigsluftfarten også vigtig. Det ser jeg frem til, at det kommer til at stå i strategien,” siger generalsekretær Dan Banja, mens de sidste forberedelser til fredagens dialogmøde og festmiddag finder sted.

Mandag bringer CHECK-IN.dk et mini-portræt af Dan Banja, der udgør den utrættelige enmandshær bag Erhvervsflyvningens Sammenslutning.

 

Relaterede artikler:

SAS og CPH får særstatus i branchepanel

Erhvervskunder inviteres på gratis flyvetur

Arbejdsmarkedets parter træder ind i Luftfartsrådet

Stort bryllup blandt luftfartens brancheforeninger