Norwegian Boeing 737-800.

Fire flere Norwegian-fly i CPH på to måneder

Norwegian har på under to måneder øget antallet af fly stationeret i København fra syv til 11. Det sidste fly landede i søndags.

Et gammelt ordsprog siger, at man skal smede mens jernet er varmt. Og det har man gjort hos det norske lavprisselskab Norwegian. Tidligere har selskabet haft syv Boeing 737-800 fly stationeret i Københavns Lufthavn. Efter planen skulle det antal i løbet af maj og juni øges til ni for at kunne håndtere den optrapning af frekvenser på en række ruter, som selskabet annoncerede i kølvandet på Spanair og ungarske Malevs konkurser.

Men da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj i år valgte nordmændene at give den et ekstra nøk op af. Cimber Sterling fløj til en lang række leisure-destinationer, og Norwegian valgte hurtigt at gå ind og annoncere øgede frekvenser på en række af de ruter, hvor kapaciteten blev reduceret efter Cimber Sterlings exit. Det betød at udvidelsen af basen blev sat op i tempo så i alt 11 norske Boeing 737-800 fly fremover får bopæl i København. Det sidste af de 11 fly flyttede ind isøndags, og dermed er Norwegians base i København øget med mere end 57 procent på under to måneder.

Nytilflytterne kommer direkte fra Boeing-fabrikkerne i Seattle i USA.

Efter Spanair og Malevs konkurser i slutningen af januar og starten af februar valgte Norwegian at øge antallet af flyvninger fra København til de to selskabers baser i henholdsvis Barcelona og Budapest. Fra starten af maj gik Norwegian fra syv til 10 ugentlige flyvninger til Barcelona og fra tre til seks ugentlige flyvninger til Budapest. Det var ankomsten af fly nummer otte og ni til København, som gjorde selskabet is stand til op skalere på de to ruter.

Fly nummer 10 og 11 skal være med til at øge antallet af ugentlige flyvninger på en række udvalgte europæiske destinationer, hvor Cimber Sterlings exit betød et fald i den udbudte kapacitet:

Det drejer sig om:

Palma de Mallorca: 2 nye. Herefter 5 ugentlige flyvninger

Prag: 4 nye. Herefter 7 ugentlige flyvninger

Malaga: 3 nye. Herefter 10 ugentlige flyvninger

Barcelona: 3 nye. Herefter 13 ugentlige flyvninger

Rom: 3 nye. Herefter 13 ugentlige flyvninger

Pisa: 1 ny. Herefter 3 ugentlige flyvninger

Nice: 2 nye. Herefter 9 ugentlige flyvninger.