(Foto: SAS)

Flere business-sæder i SAS’ langrutefly

Indretningen af de nye kabiner i SAS’ A340-flåde bliver med plads til flere Business-sæder, men markant færre sæder på Plus-klassen.

Inden længe går SAS i gang med, en for en, at sende fire af sine Airbus A340-langrutefly til Zürich i Schweiz. Her skal flyene ombygges og opgraderes med nye moderne kabiner, sådan som SAS har gjort med sin flåde af A330-langrutefly.

En af de mestiøjefaldende forskelle fra A330-flyenes kabineindretninger til A340-flyene bliver, at A340’erne bliver indrettet med ikke færre end 40 businessclass sæder.

Det er ganske vist seks sæder færre end i den nuværende kabine på A340-flåden, men otte flere end i de nyindrettede A330’ere og A330 Enhanced, som SAS modtager det første af i næste måned.

”Vi oplever en større efterspørgsel på businessclass på vores længste ruter, som A340’erne flyver,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS. Hun peger dog på, at det har været svært at indrette flyene perfekt.

Halvering af Plus
SAS får nemlig kun installeret 28 Plus-sæder i A340’erne mod 56 i A330’erne. SAS har ellers oplevet en stigende efterspørgsel af Plus-produktet, men det gælder særligt på de kortere langruter til bl.a. New York, og derfor har man valgt at prioritere anderledes på A340’erene, lyder det fra SAS. Men helt optimalt er det dog ikke.

”Det er også sådan, at træffer man et valg det ene sted i kabinen, så påvirker det også det andet sted i flyet, og det er svært at indrette et fly, som passer perfekt overalt,” erkender Trine Kromann-Mikkelsen.

Antallet af sæder på Go-klassen forbliver stort set uændret.

SAS opgraderer i alt fire af sine otte Airbus A340-fly og selskabet forventer, at det sidste fly er klar lige efter nytår. Derefter vil SAS have næsten hele sin flåde indrettet med nye kabiner.

Til den tid vil der nemlig kun være to A340’ere tilbage med gamle kabiner, som endnu ikke vil være afløst af de nye Airbus A330 Enhanced, der er på vej ind i SAS-flåden.

De to sidste af i alt fire Airbus A330 Enhanced forventer SAS at modtage i Februar og Maj 2016.

SAS vil forsat have sit vikarfly, en Airbus A340, som SAS har lejet fra chilenske LAN Chile. Dette fly forbliver i sin oprindelige indretning.

Vikarflyet er dog fra udlejers side indrettet med full-flat sæder på business, hvilket har været et af de store kritikpunkter til SAS’ nuværende Businessclass blandt de rejsende.

Fakta: Sådan fordeler SAS sæderne

Airbus A340 Airbus A330 Airbus A330E
40 SAS Business
28 SAS Plus
179 SAS Go
I alt: 247 passagerer
32 SAS Business
56 SAS Plus
178 SAS Go
I alt: 266 passagerer
32 SAS Business
56 SAS Plus
174 SAS Go
I alt: 262 passagerer

Foto: SAS/PR