Landende SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | PR | CPH)

Flere end 1,8 millioner passagerer med SAS

I maj fløj 1,83 millioner passagerer med SAS, og dermed har det skandinaviske flyselskab hentet tre ud af fire passagerer tilbage sammenlignet med samme måned før coronapandemien.

Passagererne strømmer fortsat til SAS og andre flyselskaber i et omfang, der ikke er set på denne side af coronapandemien.

I april blev der hos SAS registreret 1.826.000 passagerer, hvoraf 1.770.000 var rutepassagerer. De resterende 56.000 var ombord på charterfly på vegne af Apollo og andre rejsearrangører.

Det er en fremgang på omkring 280.000 passagerer i forhold til april, hvor 1.545.316 benyttede det skandinaviske flyselskab. Sammenligner man med maj 2019, er 73 procent af passagererne kommet tilbage, da der dengang var 2.501.674 rejsende i årets femte måned

Til gengæld faldt belægningen et halvt procentpoint til 70,4 procent i forhold til april, hvor den lød på 70,9 procent. I maj 2019 solgte SAS til sammenligning 71,3 procent af den udbudte kapacitet. 

Med maj måneds vækst formår SAS stadig at holde hovedkonkurrenten Norwegian bag sig. Det norske lavprisflyselskab fløj med 1.628.040 passagerer i sidste måned. Med øget kapacitet og et stærkt fokus på fritidsruter kan Norwegian dog rykke endnu tættere på SAS i de kommende måneder.

Udfordringer i luftfartens økosystem
Hos SAS er der stor tilfredshed med billetsalget generelt. Men de driftsmæssige udfordringer adresseres da også i koncernchefens kommentar til månedstallene.

“Vores genopretning fortsætter, og det overordnede billetsalg er positivt, mens vi nærmer os højsæsonen. Men hele luftfartens økosystem står i øjeblikket over for udfordringer, og for at minimere den operationelle risiko til sommeren har SAS foretaget proaktive justeringer af sit trafikprogram,” siger Anko van der Werff, koncernchef i SAS.

Her hentydes der til aflysningen af 4.000 ud af 75.000 flyvninger i sommertrafikprogrammet for at skabe mere robusthed, så det bliver muligt at undgå større forsinkelser og aflysninger i sidste øjeblik.

Alligevel var der trafikforstyrrelser i maj. Punktligheden landede på 77,5 procent, hvormed næsten hver fjerde flyvning var mere end 15 minutter forsinket ved ankomst. Herudover blev regulariteten på 98,1 procent, hvilket betyder, at 1,9 procent af alle planlagte flyvninger blev aflyst.

 

Relaterede artikler:

Over 1,5 millioner passagerer med SAS

SAS: Højeste passagertal siden pandemiens start

En tredjedel af SAS-passagererne tilbage i 2021