SAS Airbus A320-200 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Flere i flyene, men til lavere priser

SAS formåede at sælge mere end 81 procent af den udbudte sædekapacitet i august måned, men billetpriserne er stadig et pænt stykke under sidste års niveau.

I august måned havde SAS en rekordhøj belæning på 81,2 procent på selskabets ruteflyvninger. Det er det højeste niveau nogensinde i en august måned.

Isoleret set er det en positiv udvikling, men set i forhold til, at den høje belægning er opnået gennem prisnedsættelser for at lokke passagererne ombord i flyene, bliver jubelen dog mere moderat. For indtægterne er faldet hurtigere, end SAS har kunnet nå at sænke omkostningerne.

SAS transporterede i august måned næsten 2,4 mio. rutepassagerer, hvilket er en stigning på 9,2 procent i forhold til august måned sidste år. Den rekordhøje belægningsprocent var samtidig oppe med 2,7 procentpoint fra 78,5 til 82,2 procent.

Stigningen kommer primært fra den europæiske og intraskandinaviske trafik samt i et vist omfang fra indenrigsruterne. Trafikvæksten var blot på 2,1 på de interkontinentale ruter, hvilket dog også skyldes, at kapaciteten ikke var forøget nævneværdigt.

Yieldfaldet i juli var på 11,8 procent, mens faldet i august dog forventes at være mere moderat. Trods de markante yieldfald som følge af prispresset, var det alligevel en tilfreds koncernchef, der kunne kommentere trafiktallene.

“For anden måned i træk har rekordmange passagerer valgt at flyve med SAS. Det viser, at vort fokus på en smidig og bekvem rejse, koblet til et attraktivt EuroBonus-program, modtager god respons i markedet. I løbet af efteråret vil vi arbejde videre med at forbedre vores konkurrencekraft både gennem øget effektivitet og fortsatte produktforbedringer,“ siger koncernchef Rickard Gustafson fra SAS.

Besværligt at løfte priserne igen
Hos Sydbank er man ikke imponeret over trafiktallene og fastholder sælg-anbefalingen på aktien.

“Trafiktallene er overordnet svagere, end vi forventede og understreger de seneste måneders tendens med pæn vækst, flot belægning, men også et meget hårdt pres på billetpriserne,“ siger senioranalytiker Jacob Pedersen.

For et lille års tid siden meddelte SAS, at man ønskede at forsvare sine priser i markedet. Men den strategi er flyselskabet blevet tvunget til at opgive, da prispresset simpelthen er blevet for stort.

“SAS sender et vigtigt signal til konkurrenterne om selskabets intentioner om at bevare en høj markedsandel, men de langsigtede effekter – i form af besværligheder med at løfte priserne igen – kan betyde, at SAS´ prispræmie i forhold til konkurrenterne mere varigt falder til et niveau, hvor selskabet får sværere ved at tjene penge,“ er vurderingen fra Sydbank-analytikeren.

Netop derfor understreger trafiktallene behovet for nye besparelsesinitiativer, som SAS formentlig vil løfte sløret for, når kvartalsrapporten præsenteres på onsdag.