Norwegian og Widerøe havde en rigtig god juni, hvor der blev sat flere rekorder. Koncernen transporterede samlet 2,8 millioner passagerer, og begge flyselskaber havde stigende belægning.
Norwegian-koncernen, der foruden selve Norwegian også består af Widerøe, kom ud af juni med et samlet passagertal på 2.766.198 passagerer, hvilket var en stigning på 6,7 procent i forhold til samme måned sidste år.
Specifikt hos Norwegian lød passagertallet på i alt 2.371.908 passagerer i årets første sommermåned, hvilket var seks procent flere end sidste år og samtidig det højeste antal i denne måned siden coronapandemien. Norwegian havde i gennemsnit 89 fly i drift, hvilket var tre flere end i samme måned i 2024.
Widerøe fløj med i alt 394.290 passagerer i juni, hvilket var 13,7 procent flere end i samme måned sidste år. Dermed blev juni i år den travleste måned i flyselskabets historie. Måneden bød på 5,5 procent flere passagerer end i oktober 2024, der var den hidtil travleste måned.
Herudover var det også første gang i Widerøes over 90-årige historie, at selskabet rundede fire millioner passagerer i et 12-måneders rullende interval.
Stigende belægning hos begge flyselskaber
Norwegians kapacitet i juni faldt med 0,2 procent, mens den hos Widerøe steg med fire procent i forhold til samme måned sidste år.
Belægningen hos Norwegian steg med fire procentpoint til 88,4 procent, mens Widerøe ligeledes øgede deres belægning med fire procentpoint til 81,1 procent.
I juni havde Norwegian en punklighed på 81,6 procent i forhold til andelen af afgange, hvor flyet afgik fra gaten inden for 15 minutter af tidtabellen. Det var 6,6 procentpoint flere end samme måned i 2024. Selskabet gennemførte 99,8 procent af sine planlagte flyvninger, hvilket var 0,4 procentpoint flere end sidste år.
Hos Widerøe endte punktligheden på 89,1 procent mod 88,9 procent i juni sidste år, mens 97,8 procent af selskabets flyvninger blev gennemført. Dette tal var 97,2 procent i juni sidste år.
Forventer en travl sommer
Norwegian og Widderøe ser frem til en travl juli med samlet over 400 ruter til mere end 170 destinationer.
”Vi er godt forberedte og ser frem mod sommerens højsæson. Juli bliver en meget travl måned, og bookingtrenden ind i efteråret ser lovende ud. Samtidigt fortsætter vi med at ligge i toppen i Europa på punktlighed. Jeg vil gerne rette en stor tak til alle vores hårdtarbejdende kollegaer på tværts af netværket, som arbejder for at opretholde dette,” siger Geir Karlsen, koncernchef hos Norwegian.
Fra Widerøe lyder det, at selskabet oplever en øget interesse for såkaldte coolcations, hvor turister søger nordpå for at få en køligere ferie end sydpå, hvor varmen er ekstrem.
”Vi ser, at både udenlandske turister og nordmænd vælger at tilbringe deres sommerferie på steder med frisk luft, køligt vejr og fantastiske naturoplevelser. Dette passer godt til vores rutenet. Vi forventer fortsat høj aktivitet hen over sommeren, men der er stadig ledige sæder til flere populære destinationer i Norge,” siger Espen Steiro, kommerciel direktør hos Widerøe.
Relaterede artikler:
Norwegian femdobler antallet af reservemotorer