Afgangstavle i Københavns Lufthavn (Foto: Jasper Carlberg)

Flere transferpassagerer i Københavns Lufthavn

Fra 2003 til 2013 blev transfertrafikken i CPH halveret og nåede sit absolutte lavpunkt i 2018. I årets første kvartal er transfertrafikken dog atter i fremgang.

I marts var der 2.373.332 rejsende fra, til eller via Københavns Lufthavn, hvilket var 8.844 færre end samme måned sidste år. Det svarer til en beskeden tilbagegang på 0,4 procent, hvilket alene skyldes påskeforskydningen i forhold til sidste år.

“Ugen op til påske er en af årets travle rejseuger. I år falder påsken først i april og ikke som sidste år i marts. Det kan helt som forventet mærkes på årets trafiktal for marts,” forklarer Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Det betød ikke uventet en tilbagegang på flyrejserne til de europæiske destinationer på 1,7 procent. Det er destinationer som London og Paris, der går tilbage, hvilket også er nogle af de mest eftertragtede rejsemål i påsken, og derfor vil trafikken til disse destinationer til gengæld stige i april måned.

Transferudvikling er vendt
Mere interessant er det at konstatere, at Københavns Lufthavn har fået vendt den negative udvikling i transfertrafikken. I marts var der således 11,6 procent flere transferpassagerer end i samme måned sidste år, selvom påskeeffekten også delvist kan spille ind her. Herudover er medregnet Air Canada-passagerer, der i det meste af marts har mellemlandet i CPH på flyvninger fra Indien til henholdvis New York og Vancouver som følge af overflyvningsforbuddet af det pakistanske luftrum.

Men år til dato er der trods alt en transfervækst på 8,2 procent, således at der har været op imod 50.000 flere transferrejsende i årets tre første måneder.

Med 638.306 transferpassagerer ud af samlet 3.124.471 afrejsende passagerer, var transferandelen i årets første kvartal på 20,4 procent. 

“Vi kan se bag tallene, at væksten i transfer især er drevet af ruterne til Kina, Indien og USA – ikke mindst SAS’ rute til Hong Kong. Dertil kommer de, der flyver ind til CPH for at rejse videre til et af de store hubs i Mellemøsten,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.

Lavpunkt i 2018
I 2018 landede transferandelen samlet på 19 procent, hvilket var et absolut lavpunkt, og transferandelen har ikke siden 2016 været over 20 procent i et samlet år. Alene i perioden fra 2003 til 2013, hvor lavprisflyselskaberne gradvist gjorde deres indtog og de-hubbing tog fart, blev transferandelen halveret fra 50 til 25 procent.

Set i absolutte tal var der i 2002 næsten 4,3 millioner årlige transferpassagerer mod lige omkring 2,9 millioner i 2018. I samme periode voksede det samlede passagertal i CPH med 77 procent.

SAS repræsenterer i dag omkring 80 procent af transfertrafikken i Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

36,5 millioner passagerer i danske lufthavne i 2018

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

Transfertrafikken i CPH i frit fald