I slutningen af august oplevede kommissionsformand Ursula von der Leyens fly problemer med navigationen. I pressen lød det, at der var tale om jamming, men ifølge Flightradar24 tyder data på, at den historie ikke er sand.
Den 31. august satte Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, sig ombord på et Dassault Falcon 900-fly fra Luxaviation med registreringsnummeret OO-GPE på en tur fra Warszawa til den bulgarske by Plovdiv.
Under indflyvningen til Plovdiv meddelte piloten, at der var problemer med flyets GPS, som krævede, at flyet fløj en anden indflyvning til lufthavnen, og piloten koordinerede med en flyveleder, som gav instruktioner til en indflyvning med ILS.
Flyet landede sikkert, men alligevel lød det i pressen, at kommissionsformandens fly var blevet udsat for GPS-jamming, og fra Financial Times lød det, at flyet måtte cirkle over lufthavnen i en times tid.
Det har givet panderynker hos tjenesten Flightradar24, for her er der ikke noget data, som tyder på, at historien om jamming umiddelbart skulle være rigtig.
”Da vi begyndte at se nærmere på dataene fra denne flyvning, stod det straks klart, at flyet ikke kredsede i en time. Flyvetiden ser kun ud til at være forlænget med nogle få minutter på grund af behovet for en alternativ indflyvning,” skriver Flightradar24 blandt andet.
På Flightradar24 fremgår det godt nok, at flyet landede en time senere end egentligt planlagt, men samtidig fremgår det også, at flyet gik på vingerne tilsvarende en time senere ved afgangen i Warszawa.
Meldte om godt signal
Flightradar24 har blandt andet set på ADS-B-data fra flyet. Det er positionsdata, og konklusionen er, at der ikke var tydeligt unormale positioner, der kunne indikere GPS-spoofing.
Derfor har man også set på rådata – ADS-B-data indeholder nemlig et felt kaldet Navigation Integrity Category (NIC), som viser, hvor stabile og gode navigationsdata, flyet modtager, er.
Den viser, at flyet under hele flyvningen mellem Polen og Bulgarien sendte NIC-værdier på otte, hvilket ifølge Flightradar24 indikerer et godt signal.
Flyet udsendte også data for, hvor akkurat dets navigationsposition var (NACp). Den viser, at flyets angivne position var 95 procent akkurat inden for 10 meter. Det indikerer umiddelbart ikke jamming.
Skiftende meldinger fra myndigheder
Den 4. september meddelte den bulgarske regering til Politico, at man ikke havde nogen indikationer på, at der skulle have været GPS-jamming, som havde indflydelse på Dassault Falcon 900-flyet, von der Leyen fløj med. Således skulle flyet i stedet være blevet forstyrret, fordi det fløj over et tæt befolket område.
Få timer senere sagde den bulgarske premierminister, Rosen Zhelyazkov, dog på en pressekonference, at selvom der ikke var beviser, kunne det fortsat godt være jamming, som var på færde.
Ramt af forstyrrelser over Estland
Mens det altså umiddelbart ikke er rigtigt, at Ursula von der Leyen og hendes entourage fløj i cirkler i en time, så kom EU-chefens fly faktisk ud for GPS-forstyrrelser på en anden tur.
For før den omtalte flyvetur fløj von der Leyen fra Helsinki til Warszawa over en luftbase i Estland. På vej mod den polske hovedstad oplevede flyet GPS-forstyrrelser over Rigabugten.
Flightradar24 bruger flere datakilder til at vise flys positioner. Derfor kan forstyrrelserne ikke ses på kortet, men det lyder alligevel, at en gennemgang af ADS-B-data blandt andet viser, at NIC-værdien faldt fra otte til nul. Denne forstyrrelse varede umiddelbart 11 minutter.
Flightradar24 nævner også, at piloter er trænet til at håndtere navigationsproblemer, og at redundante systemer samt koordinering med flyveledelsen betyder, at der umiddelbart ikke var nogen fare på færde.
Relaterede artikler:
Verdens nordligste lufthavn oplever problemer med GPS-jamming