Fly fra American og Southwest i Los Angeles International Airport. (Foto: Philip Pilosian | Shutterstock)

Flykaos i USA med op imod 20.000 aflysninger

Hårdt vejr i de travle rejsedage i forbindelse med julen har medvirket til, at der er blevet aflyst mange afgange i flyselskabernes trafikprogrammer, og særligt Southwest har været ramt.

Kulde, snevejr og hård vind har siden onsdag i sidste uge resulteret i, at op mod 20.000 flyvninger er blevet aflyst i løbet af torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag, mens mange tusinde flere er blevet forsinket.

Lufthavnen i Buffalo i staten New York har sågar været nødsaget til at lukke helt i en periode, da snefaldet i området har været så massivt, at det både har forstyrret flytrafikken men også gjort det vanskeligt for bilister at bevæge sig rundt.

Aflysningerne er kommet fra flere flyselskaber, men særligt Southwest Airlines har været hårdt ramt, da lavprisselskabet har været nødsaget til at aflyse tusindvis af daglige flyvninger siden onsdag før jul.

Foretager færre flyvninger end planlagt
Ifølge CNN aflyste Southwest Airlines 71 procent af selskabets planlagte flyvninger mandag, som ellers er en af de store rejsedage i landet, da mange rejser hjem igen efter at have fejret jul. Flyselskabet påpeger, at aflysningerne fortrinsvis skyldes vejret.

”Vi var fuldt bemandende og klar til at afvikle ferietrafikken, da det hårde vejr ramte kontinentet, hvor Southwest er førende i 23 ud af 25 rejsemarkeder i USA. Disse forhold tvang os til at foretage daglige ændringer i vores trafikprogrammer,” lyder det fra Southwest Airlines.

Southwest Airlines har tilsyneladende været så presset, at selskabets koncernchef Bob Jordan har udtalt, at planen i øjeblikket er, at flyselskabet kun vil afvikle en tredjedel af de planlagte flyvninger i de kommende dage, indtil der er styr på operationerne igen.

De mange aflysninger har vakt kritik fra passagerer, der i mange tilfælde har været strandet i lufthavnene, ligesom travlheden har gjort det vanskeligt at få etableret kontakt til flyselskabets kundeservicemedarbejdere.

Vil undersøge aflysningerne nærmere
Koncernchefen fra Southwest Airlines har over for de ansatte indrømmet, at driftsforstyrrelserne har blotlagt et akut behov for at foretage en modernisering i måden, som flyselskabet driver sin forretning på, da man mangler nødvendige ”værktøjer”, når udefrakommende omstændigheder udfordrer planerne.

De mange aflysninger har desuden skabt bekymring hos det amerikanske transportministerium, der netop har holdt skarpt øje med flyvningerne i julen, da man havde en ambition om at undgå de trafikforstyrrelser og aflysninger, der også fandt sted i løbet af højsæsonen i sommer.

Derudover har ministeriet hæftet sig ved, at de strandende passagerer har haft svært ved at få ombooket deres billetter både over telefonen og ved Southwest-skrankerne i flere af landets lufthavne.

”Vi er bekymrede over Southwests uacceptable mængde af aflysninger og forsinkelser samt de henvendelser, vi har fået, om mangel på tilstrækkelig hastighed hos selskabets kundeservice. Ministeriet vil undersøge, hvorvidt aflysningerne var til at kontrollere samt om Southwest har levet op sine kundeserviceforpligtelser,” skriver det amerikanske ministerie.


Relaterede artikler:

Flykaos kan betyde skærpede kompensationsregler

A4E: Vi skal forhindre luftfartskaos i 2023

USAs transportminister advarer flyselskaberne