- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Flytrafik i London-lufthavn bliver nu fjernstyret

Fremover vil flytrafikken i London City Airport blive styret af flyveledere, der sidder 115 kilometer væk. Det er den første større lufthavn i verden, der får denne teknologi.

Fjernstyring af flytrafik til og fra lufthavne har de senere år fået stigende opmærksomhed fra flere lande.

Både Danmark, Norge og Sverige har eksempelvis fokus på teknologien, men det er ikke et af de lande, der kan præsentere den første, større lufthavn med fjernstyret flytrafik. Det er nemlig britiske London City Airport, der er den første internationale lufthavn i verden, der får fjernstyret flyene ind og ud af lufthavnen.

Der er under coronapandemien blevet arbejdet intenst med at implementere teknologien, der allerede nu bliver brugt i London City-lufthavnen, der før coronakrisen havde cirka fem millioner årlige passagerer.

Flyveledere sidder 115 kilometer væk
Dermed vil alle fly til og fra London City Airport i den østlige ende af millionbyen fremover få instruktioner fra flyveledere, der sidder i et lufttrafikcenter 115 kilometer væk hos NATS i Swanwick, Hampshire. NATS er den primære udbyder af flyvekontroltjeneste i Storbritannien.

Teknologien med fjernstyrede kontroltårne forventes at vinde frem i årene frem. London City Airport bliver med teknologien bedre i stand til at håndtere en forventet stigning i flytrafikken i løbet af sommeren. Investeringen kommer i kølvandet på helt nye standpladser og en ny taxavej, der blev operationel i december 2020.

”Vi er utroligt stolte over at blive den første store internationale lufthavn, der anvender denne banebrydende teknologi. Denne investering i smart infrastruktur vil hjælpe os med at imødekomme den fremtidige vækst i efterspørgsel fra passagererne, forbedre lufttrafikstyringen og give os forøget kapacitet, når luftfarten kommer sig efter pandemien,” siger Alison FitzGerald, administrerende direktør i London City Airport.

Teknologi er testet i Sverige
Saab Digital Air Traffic Solutions er virksomheden bag den nye teknologi, der med succes er blevet testet i de mindre indenrigslufthavne i Örnsköldsvik og Sundsvall i Sverige.

”Dette er en vigtig milepæl for Saab i implementeringen af ​​fjernstyrede flytrafik-løsninger i større civile lufthavne med tæt trafik i et komplekst luftrum. Vi ser frem til at se teknologien tage fart i London City Airport og give flyveledere nye værktøjer og sikkerhedsfunktioner, der viser fordelene ved digitale kontroltårne,” siger Magnus Lewis-Olsson, bestyrelsesformand i Saab UK.

16 HD-kameraer og sensorer er monteret på en mast i London City Airport og giver en 360-graders udsigt over lufthavnen. Dette sendes via lynhurtige fiberforbindelser til det nye kontrolrum hos NATS i Swanwick, hvor flyvelederne gelejder flyene til og fra lufthavnen.

Live-billederne fra lufthavnen vises på 14 HD-skærme i kontrolrummet i form af et stort panoramabillede med bevægelse. Digital data som eksempelvis vejroplysninger kan kombineres med dette og blive visuelt tilgængeligt på skærmene.

 

Relaterede artikler:

London City Airport vil satse mere på fritidstrafik

Fjernstyret passagerfly landede på Lofoten

Flyveledere forlader kontroltårnet i Billund