Den første fjernstyrede flyvning håndteret fra Remote Tower Centre i Bodø Lufthavn. Foto: Avinor

Fjernstyret passagerfly landede på Lofoten

Et fly fra det norske flyselskab Widerøe landede i lørdags på Lofoten efter at være blevet fjernstyret fra et helt nyt kontrolcenter i Bodø Lufthavn.

Norsk luftfart kan føje endnu et kapitel til sin historie. Lørdag formiddag i sidste uge blev en helt ny fjernbetjeningscentral – Remote Tower Centre – indviet i Bodø Lufthavn, og fra denne lufthavn skal 15 norske kontroltårne fjernstyres i fremtiden.

Widerøe blev det første flyselskab til at få sendt et fly af sted til en af de fjernstyrede lufthavne. Flyet fløj fra Bodø til Røst Lufthavn på øgruppen Lofoten.

”Efter mange års planlægning, etablering og test er vi meget glade for, at den nye teknologi endelig er taget i brug. Fjernstyrede tårne ​​er et vigtigt bidrag til at opretholde en bæredygtig lufthavnsstruktur i Norge, samtidig med at der opbygges et robust fagmiljø ved Bodø-tårncentret,” siger Dag Falk-Petersen, administrerende direktør i den statslige norske lufthavnsoperatør, Avinor.

Fjernstyrede kontroltårne i lufthavne skal være ligeså sikre eller sikrere end almindelige kontroltårne. Det har norske Luftfartstilsynet netop godkendt, mens der den næste måned fortsat vil foregå omfattende tests af den nye teknologi. Det betyder, at der fortsat vil sidde folk i kontroltårnet i Røst Lufthavn for at overvåge trafikken.

Teknisk løsning i verdensklasse
Lørdagens premiereflyvning blev vel gennemført fra tårncenteret i Bodø Lufthavn.

”Vi havde god kontakt og visuel observation af Widerøe-flyet hele vejen ind til landing i Røst Lufthavn, og det fjernstyrede tårnsystem fungerede optimalt, som vi også har sigtet mod,” siger Jan Østby, leder af Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.

Den nye fjernteknologi er skabt af Kongsberg Defence & Aerospace og Indra, og teknologien ser ud til at få en afgørende indflydelse på den norske luftfart fremadrettet.

”Kongsberg Defence & Aerospace er stolte af det strategiske samarbejde med Avinor i dette udviklingsprojekt af den største satsning på fjernstyrede tårne ​​i verden. Den tekniske løsning er i verdensklasse; den er unik med hensyn til sensorteknologi og sikkerhed for kontrolsystemer mellem lufthavn og Avinors tårncenter i Bodø. At gå i operationel drift med den første lufthavn er en vigtig milepæl for Kongsberg,” siger Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace.

Indra leverer den avancerede løsning til overvågning og kontrol af flytrafikken, ligesom selskabet sørger for sikker kommunikation mellem flyveleder og pilot.

Verdens største fjernstyret tårnkontrol
Fjernbetjeningscentralen i Bodø Lufthavn ligger i lufthavnens terminal, men en større central er i øjeblikket ved at blive opført nogle hundrede meter væk. Dette bliver verdens største fjernstyret betjeningscentral, hvorfra 15 norske lufthavne i fremtiden vil få deres tårnbetjening.

Den større fjernbetjeningscentral i Bodø Lufthavn åbner i 2020, og følgende norske lufthavne vil indledningsvist blive kontrolleret herfra frem mod 2022: Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Det er endnu ikke besluttet, hvilken lufthavn der skal være den femtende.

Det er ikke kun i Norge, at der er fokus på at få ubemandede kontroltårne. Grønland har tidligere vist interesse for at få fjernbetjeningskontrol, og i Sverige er teknologien allerede indledningsvist blevet indført.

 

Relaterede artikler:

Grønland ser på fjernstyrede kontroltårne

Verdens første ubemandede kontroltårn

Malmø Sturup på vej mod fjernstyring