Afgangstavle i lufthavn. (Foto: SAS AB)

Flytrafikken vil i 2022 være tilbage på 2015-niveauet

Efter at have analyseret flydata fra i år, så kommer analysevirksomheden Cirium nu med en række forudsigelser for, hvordan luftfarten vil udvikle sig i 2022.

Vilkårene for flytrafikken har været hårde, siden COVID-19 begyndte at sprede sig i begyndelsen af 2020. I år er udviklingen dog igen begyndt at gå i den rigtige retning. Det vil fortsætte næste år, hvis man skal tro den britiske analysevirksomhed Cirium, der beskæftiger sig med luftfart.

Cirium har netop offentliggjort en række forudsigelser for næste år, og de er baseret på virksomhedens analyse af data fra flytrafikken i det snart forgangne år. Analysehuset har kigget på flyvninger fra 1. januar til 31. oktober i år, og mener, at der venter stor vækst forude.

Målt på antallet af fløjne sæder, så regner Cirium med, at kapaciteten i den globale flytrafik vil vokse med 47 procent i 2022. Det vil betyde, at flytrafikken i slutningen af næste år vil være tilbage på samme niveau, som den var i 2015.

Samme niveau som før pandemien
Ifølge Cirium forventes den internationale udenrigstrafik næste år at nå to tredjedele af niveauet fra 2019. Virksomheden forudser desuden, at indenrigstrafikken på globalt plan vil fortsætte med at vokse i 2022, så den i slutningen af året vil være tilbage på samme niveau som før pandemien.

Det forventes også, at flere forretningsrejsende vil flyve næste år i forhold til 2021. Cirium fortæller, at selskabet allerede ser en stigning i de datasæt, der bliver holdt øje med. I 2022 forudses det, at erhvervsrejser stiger med 36 procent i forhold til i år.

Derudover fortæller Cirium også, at selskabet næste år regner med, at tendensen med at passagerfly omdannes til fragtfly vil fortsætte. Analysevirksomheden regner med, at 160 passagerfly vil blive omdannet til fragtfly næste år.

Flere grønne tiltag
Udledningen af CO2 fra luftfarten forventes at stige næste år. I år har udledningen været 40 procent lavere end før COVID-19-pandemien. Det skyldes blandt andet, at rejserestriktioner i en del af året har forhindret eller vanskeliggjort passagertrafik til og fra visse lande.

Cirium understreger dog, at bæredygtighed er blevet et fokusområde for mange flyselskaber. På den baggrund forventes det, at flere selskaber i 2022 vil fokusere på flådemodernisering og andre tiltag, der kan hjælpe flyselskaberne til at nå interne og eksterne bæredygtighedsmål.

Værdien af fly og den leasingrate, som leasingselskaberne kan opkræve, nåede ifølge Cirium bunden i 2021, og selskabet forudser, at værdien af fly fremover vil stige. Analysevirksomheden noterer, at værdien og leasingraten for mange flytyper har stabiliseret sig og i visse tilfælde er begyndt at stige.

 

Relaterede artikler:

Marked for 10.900 nye regionalfly

Ingen flyafgift i finansloven for 2022

Ryanair åbner seks nye ruter fra Billund i 2022