- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyver ud af konkursbeskyttelse

Philippine Airlines er nu færdig med en rekonstruktion af selskabets økonomi. Flyselskabet peger selv på flere punkter, der skal sørge for, at historien ikke gentager sig.

En stor gæld, færre rejsende og COVID-19-pandemien var nogle af de faktorer, der i september fik det filippinske flyselskab Philippine Airlines til at søge om konkursbeskyttelse efter den særlige amerikanske chapter 11-ordning.

Ordningen gør det muligt for amerikanske såvel som virksomheder fra andre lande at få beskyttelse mod at gå konkurs, mens de foretager en rekonstruktion af selskabets økonomi. Den proces er Philippine Airlines nu færdig med, lyder det i en pressemeddelelse.

Her fortælles det, at Philippine Airlines har fået grønt lys for flyselskabets rekonstruktion af en amerikansk domstol. Flyselskabet har blandt andet fået afskrevet gæld for to milliarder dollars (13,1 milliarder kroner) og tilført yderligere 500 millioner dollars (3,2 milliarder kroner) i nye investeringer.

Kan hente frisk kapital
Det har krævet flere skridt at nå frem til en accept fra den amerikanske domstol. Philippine Airlines har blandt andet ændret i sammensætningen af flåden, ligesom flyselskabet også har genforhandlet en række aftaler, så vilkårene nu er mere fordelagtige for selskabet.

Slutteligt skulle de samarbejdspartnere, leasingselskaber og andre, der havde penge til gode i Philippine Airlines, stemme om, hvorvidt de kunne gå med til rekonstruktionsforslaget fra selskabet. De stemte alle for forslaget, fortæller flyselskabet.

Den nye aftale giver samtidig Philippine Airlines mulighed for at hente op til 150 millioner dollars (981 millioner kroner) i ny kapital. Flyselskabet har derudover lagt en plan, der skal holde selskabet fra at ende i en lignende situation i fremtiden.

Flere ting skal løfte forretningen
Philippine Airlines fortæller, at flyselskabet i fremtiden blandt andet vil genetablere flere ruter samt øge frekvensen på de eksisterende afgange. Selskabet vil flyve til flere byer på fastlandet i Kina, normalisere flyvningerne til Australien samt påbegynde flyvninger til Israel.

Derudover skal code share-aftaler med andre flyselskaber føre til, at kunderne får flere destinationer at vælge imellem. Begrebet code share dækker over et særligt samarbejde, hvor et flyselskab står for salg af billetter og markedsføring på en afgang, mens et andet tager sig af selve flyvningerne.

I tillæg hertil vil Philippines Airlines i fremtiden desuden have et større fokus på selskabets fragtforretning. Det betyder eksempelvis, at flyselskabets fremover i højere grad vil gennemføre flyvninger, hvor det udelukkende er gods, der transporteres.

 

Relaterede artikler:

Stort asiatisk flyselskab i konkursbeskyttelse

NAC i kontrolleret konkursbeskyttelse

Thai har brug for flere penge efter rekonstruktion