Fly fra Philippine Airlines i Aquino International Airport i Manila. (Foto: Thor Jorgen Udvang)

Stort asiatisk flyselskab i konkursbeskyttelse

Philippine Airlines har valgt at søge konkursbeskyttelse i USA under den særlige Chapter 11-ordning. Selskabet forventer at komme ud på en anden side i en slanket udgave med ny kapital og reduceret gæld.

Det er ikke alene amerikanske flyselskaber, der kan søge konkursbeskyttelse i USA under den særlige Chapter 11-lovgivning, men andre flyselskaber benytter sig i stigende grad også af muligheden.

Den nye SAS-koncernchef Anko van der Werff gjorde det med colombianske Avianca i foråret 2020, og få uger efter fulgte chilenske LATAM Airlines Group efter.

Nu har modellen også vundet indpas i Asien, for Philippine Airlines (PAL) har fredag truffet beslutning om at søge beskyttelse via Chapter 11 for at gennemføre en økonomisk rekonstruktion.

“Dette skridt er en del af et sæt store aftaler, som PAL har indgået med stort set alle vores interessenter, og med et mål: at bygge et stærkere Philippine Airlines, så vi kan betjene vores kunder bedre og fortsætte vores mission som et fullservice-flyselskab og nationalt flyselskab i Filippinerne,” skriver selskabet i en meddelelse.

Flyver videre under rekonstruktionen
Rekonstruktionen skal bidrage til at tilvejebringe frisk kapital, reducere gælden og skabe et mere solidt økonomisk fundament for fremtiden, da Philippine Airlines, i lighed med flyselskaber over hele verden, er blevet hårdt ramt af coronapandemien.

“Chapter 11 er en globalt anerkendt amerikansk juridisk proces, som mange flyselskaber bruger til at genopfinde sig selv til en mere succesrig virksomhed,” lyder det i meddelelsen fra det filippinske flyselskab.

Flyselskabet oplyser, at man vil fortsætte med at flyve og betjene kunderne under hele rekonstruktionsprocessen. Herudover forventer man løbende at genoptage de mange indenrigsruter og internationale ruter, som har været midlertidigt lukket ned som følge af rejserestriktionerne.

Er lun på alliancemedlemskab
Philippine Airlines var før coronapandemien blandt de 30 største flyselskaber i Asien med flere end 17 millioner årlige passagerer.

Selskabet arbejdede før COVID-19 ihærdigt på at blive optaget i en af de tre store luftfartsalliancer, og alt pegede på, at oneworld eller muligvis SkyTeam i fremtiden ville kunne få det filippinske flyselskab med i sit netværk.

Philippine Airlines råder lige nu over 58 fly, hvoraf 28 er langdistancefly af typerne Airbus A330 og As350, mens der også er 10 Boeing 777-300ER i flåden. Kort- og mellemdistanceruterne opereres med 30 A321-fly. Datterselskabet PAL Express har syv A320 og 14 Dash 8-Q400 turbopropfly i flåden.

 

Relaterede artikler:

Her er verdens længste flyruter frem til nytår

Luftfartsaktier bløder på alverdens børser

Asiatisk flyselskab vil i alliance