- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første elfly lander i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn får torsdag for første gang nogensinde besøg af et elektrisk fly. Flyet, der er fra BETA Technologies, er en testudgave, og det vil lave et såkaldt lowpass over banerne, inden det lander.

En helt særlig begivenhed finder sted torsdag 10. juli i Københavns Lufthavn.

For første gang nogensinde vil et elektrisk fly nemlig lande i den danske hovedstadslufthavn. Flyet er en testudgave af Beta ALIA CX300, og det vil lave et såkaldt lowpass over lufthavnens baner, inden det lander og kører ind til terminalen.

Interesserede får dermed mulighed for både at se elflyet i lav flyvehøjde over banerne samt en reel landing. Efter landing vil flyet rulle hen til Vilhelm Lauritzen Terminalen, hvor der vil blive afholdt et arrangement for en lille gruppe særligt inviterede.

Københavns Lufthavn oplyser i et opslag på Facebook, at nysgerrige iagttagere af flyet skal holde øje med himlen omkring klokken 11, hvis man vil opleve flyet. Det vides først på selve dagen, hvorfra indflyvningen kommer til at ske, men CPHs bedste bud på at spotte flyet er fra Flyvergrillen.

Flyver fra Sønderborg mod CPH
Det elektriske fly, der lander i Københavns Lufthavn, er fra den amerikanske producent BETA Technologies. Ved ankomst til København vil det have fløjet 200 kilometer fra Sønderborg Lufthavn, som har været et af stoppene på en rejse fra Paris, hvor flyet i juni var en del af Paris Air Show.

Beta ALIA CX300-testflyet har et vingespand på 15 meter, og det kan medtage fem passagerer og fragt. Flyets maksimale hastighed er omkring 280 kilometer i timen, og dets maksimalt demonstrerede rækkevidde er 620 kilometer. Flyet kan lades op på under én time.

BETA Technologies har hovedkontor i South Burlington i delstaten Vermont. Virksomheden udvikler og producerer såkaldt eVTOL-fly, der kan lette og lande lodret, og eCTOL-fly, der er et almindeligt elfly. Sidstnævnte type er det, der lander i København.

Kyle Clark grundlagde BETA Technologies i 2017, og i slutningen af 2024 var der over 800 ansatte. CX300-flyet blev af de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, certificeret til at måtte flyve i november sidste år. I juni i år gennemførte flyet den første elektriske passagerflyvning nogensinde i USA.

Skal gennemføre testflyvninger i Norge
Når elflyet fra BETA Technologies letter fra Københavns Lufthavn igen, vil det sætte kursen mod Norge, hvor det til efteråret skal indgå i testflyvninger med fragt mellem Stavanger-Sola og Bergen-Flesland.

Kort før jul sidste år kom det frem, at lufthavnsoperatøren Avinor og Luftfartstilsynet, der er de civile luftfartsmyndigheder i Norge, havde indgået en aftale med BETA Technologies og Bristow Norway, der er et datterselskab af Bristow Group, som i Norge vil arbejde på projektet med at udvikle et fælles koncept for fragtflyvninger med elfly.

I Norge vil det elektriske fly udelukkende teste fragtflyvninger uden passagerer. I første omgang vil flyet blive testet på en række prøveflyvninger i Sola-lufthavnen, og senere skal flyet gennemføre flyvninger mellem de to Avinor-lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Vil benytte el-fly mellem Stavanger og Bergen i år

Indgår aftale: Vil benytte Norge som testområde

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly