Illustration af ES-30 over Københavns Lufthavn. (Grafik: Heart Aerospace | PR)

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly

Københavns Lufthavn og KLM er de seneste i rækken af selskaber, der skal vejlede Heart Aerospace. Deres viden og erfaring skal benyttes til at få elflyet ES-30 hurtigere i drift end ellers.

I forvejen er både SAS, DAT, Swedavia og Icelandair blandt de flyselskaber, regeringer, leasingselskaber og lufthavne, som hjælper med at rådgive Heart Aerospace gennem den svenske elflyproducents advisory board, der blev etableret sidste år

Nu har Københavns Lufthavn og KLM også sluttet sig til kredsen, som bidrager med råd, vejledning og erfaringer til den videre udvikling af flytypen ES-30 således, at denne– ifølge Heart Aerospace –kan komme hurtigere på vingerne, end det ellers ville have været muligt.

I øjeblikket regner man med, at ES-30 vil være klar til at indgå i driften hos flyselskaber i 2028. Flyet vil have plads til 30 passagerer og kunne tilbagelægge 200 kilometer, hvis det udelukkende flyver på elektricitet.

Et hybridsystem vil dog gøre, at det også vil kunne flyve længere strækninger. Systemet forlænger flyenes rækkevidde til 400 kilometer med 30 passagerer samt 800 kilometer, hvis der blot er 25 rejsende ombord.

Vil give CPH indblik
Ifølge kommerciel direktør Simon Newitt fra Heart Aerospace synes producenten, det er interessant, at den danske regering ønsker, at alle indenrigsflyvninger skal være grønne i 2030, og han hæfter sig særligt ved den position, som lufthavne vil få i udviklingen.

”Lufthavne kommer til at spille en nøglerolle i elektrificeringen af flyrejser og at kunne få input fra regionens største hub vil være af stor værdi ikke blot for Heart Aerospace, men også for alle de andre medlemmer af vores advisory board.”

Jesper Jacobsen, der er chef for bæredygtig udvikling i Københavns Lufthavn, ser perspektiver i, at man nu sidder med ved bordet hos den svenske flyproducent.

“I løbet af de næste årtier vil et af Københavns Lufthavnes fokusområder være, at det skal være slut med CO2-udledninger.”

”At vi nu er blevet en del af Heart Aerospaces’ advisory board sætte os i en unik position i forhold til at få et indblik i hvilken infrastruktur, som kræves af elektrisk luftfart, og det giver os mulighed for at bidrage til vores samarbejdspartneres ambitioner om ikke at udlede længere.”

Sker ikke lige pludseligt
At KLM også tilslutter sig advisory boardet vil betyde, at man får adgang til en omfattende viden og erfaring på det operationelle område, forklarer Newitt, mens Maarten Stienen, der er driftsdirektør hos KLM, påpeger, at det i hans optik kun kan gå for langsomt med at komme i gang med arbejdet.

”At få fjernet CO2-udledningerne fra luftfarten kommer ikke til at ske fra den ene dag til den næste. Den perfekte løsning er endnu ikke fundet, og derfor må alle dele af branchen arbejde sammen for at udvikle nyskabende løsninger.”

Heart Aerospace har en ordrebog bestående af 250 bestilte fly, mens kunderne har tegnet optioner på yderligere 120 ES-30’ere. Derudover er der udfærdiget hensigtserklæringer på 91 fly.


Relaterede artikler:

Nye elfly skal testes i lufthavnen i Malmø

Sydsvensk lufthavn sigter efter produktion af elfly

SAS sikrer option på 30-sæders elfly