CX300-fly fra Beta Technologies. (Foto: Beta Technologies | PR)

Indgår aftale: Vil benytte Norge som testområde

Nu har de to første selskaber lagt an til at foretage prøveflyvninger i Norge, da landet ønsker at være spydspids for udvikling og test af nye teknologier til fremtidens grønnere luftfart.

Tidligere i år meldte Avinor og Luftfartstilsynet, der er Norges civile luftfartsmyndigheder, ud, at de to organisationer havde en ambition om at etablere Norge som et testområde for nul- og lavemissionsfly samt forskellige nye og grønne teknologier.

Myndighederne vil arbejde sammen med Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA med henblik på, at sikre, at det både er lovligt og sikkert at afprøve nye flytyper i landets luftrum. Håbet er, at det vil bidrage til at accelerere den grønne omstilling af norsk luftfart.

Nu har man indgået den første intentionsaftale med to selskaber, der ønsker at gøre brug af testområdet. Det drejer sig om BETA Techonologies, som er i færd med at udvikle to forskellige elfly, der skal kunne flyve med fem passagerer eller fragt afhængigt af konfigurationen.

BETA Technologies vil arbejde sammen med Bristow Norway, der er et datterselskab af Bristow Group. Moderselskabet er blandt andet beskæftiget med helikopterflyvninger til offshore-industrien samt såkaldt VTOL (Vertical Take-Off and Landing), hvor der lettes og landes lodret.

Skal resultere i nye viden og erfaringer
Meningen er, at BETA Technologies og Bristow Group i løbet af sidste halvår af 2025 vil benytte Norge som udgangspunkt for at udvikle et fælles koncept for fragtflyvninger, hvor der udledes mindre CO2, end tilfældet er i dag.

Omdrejningspunktet bliver Advanced Air Mobility (AAM), som er begreb, der handler om at benytte avancerede teknologier såsom elfly, droner eller eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) til transport af passagerer og gods.

De konkrete flyvninger vil finde sted mellem lufthavne i Stavanger og Bergen.

Ved at gøre det muligt at foretage prøveflyvninger og demonstrere teknologien i praksis skal en række aktører få viden og erfaring, ligesom man ønsker at bevise at den type luftfart kan fungere i virkeligheden.

Ønsker at forme fremtidens luftfart
Patrick Buckles, der er salgschef hos BETAs salgschef, ser muligheder i, at virksomhedens fly, hvoraf en af modellerne benytter VTOL-teknologi, kan være til gavn for blandt andet de forskellige bysamfund på tværs af det omfangsrige land.

”Vores teknologi er udviklet til at være alsidig, og den har til hensigt at betjene alle samfund med en lavprisløsning. Med baggrund i landets sofistikerede infrastruktur ser vi en reel mulighed for, at teknologien kan gøre en forskel mellem befolkningscentre i Norge.”

Hos Bristow Group øjner koncern- og omstillingsdirektør David Stepanek en mulighed i, at vidensdeling mellem de forskellige selskaber er udpeget til at spille en rolle i det testområde, man vil opbygge i Norge.

”Dette er den eneste regulatoriske sandkasse af sin slags i Europa, og den forventes at være med helt fremme, når EASA udruller lovgivning og med operationer for Advanced Air Mobility. Gennem arbejde med nøgleaktører i branchen vil vi få værdifuld erfaring, som vil medvirke til at forme fremtidens luftfart.”

Det haster
Ifølge koncernchef Abraham Foss fra den norske lufthavnsoperatør Avinor flugter underskrivelsen af den nye intentionsaftale med den tidslinje, som parterne bag Norge som testområde ønsker at holde sig til.

”Vi har tidligere udtalt, at målet var at starte testflyvninger i 2025, og vi er nu godt på vej mod at indfri dette mål.”

I tillæg hertil erklærer landets transportminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet sig godt tilfreds med, at der nu er kommet skred i udviklingen.

”At anerkendte internationale aktører som Bristow og BETA ønsker at foretage tests i Norge viser, at Norge er et attraktivt marked for tidlig introduktion af nye teknologier. Det haster med at komme videre med det arbejde, hvis vi skal nå målet om fossilfri flyvning i 2050.”


Relaterede artikler:

Norge: Passagerafgift ned – og lufthavnsafgifter op

Norge vil være testområde for fossilfri luftfart

Norsk regering med økonomisk støtte til grøn luftfart