- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Seneste kvartal blev overskudsforretning for Ryanair

Regnskabsårets seneste kvartal endte med et overskud for Ryanair. Koncernchefen understreger dog, at det er svært at spå om udviklingen for resten af året grundet flere ubekendte faktorer.

Ryanair har netop offentliggjort kvartalsregnskabet for de første tre måneder af det nye regnskabsår, som er forskudt således, at det startede den 1. april.

Ud af de samlede driftsindtægter, som i det forløbne kvartal var på 2,60 milliarder euro (19,35 milliarder kroner), endte Ryanair efter skat og andre finansielle omkostninger var betalt med et overskud på 170 millioner euro, hvilket svarer til 1,26 milliarder kroner.

Resultatet er bedre end samme periode sidste år, hvor COVID-19-pandemien dog spillede en langt større rolle, og medvirkede til, at fik Ryanair et underskud på 273 millioner euro (2,03 milliarder kroner). Der er fortsat lidt vej op til niveauet fra 2019, hvor Ryanair kunne notere sig for et overskud på 243 millioner euro (1,80 milliarder kroner) i samme kvartal.

Påvirket af krigen i Ukraine
I løbet af kvartalet har 45,5 millioner passagerer rejst med flyselskabet, hvilket ifølge Ryanair er ni procent flere, end selskabet kunne notere sig for i samme kvartal før COVID-19-pandemien medførte rejserestriktioner, grænselukninger og andre forhindringer for afviklingen af flytrafikken.

Flyene har i alt haft en belægningsgrad på 92 procent i det forløbne kvartal, lyder det. Ryanair bemærker dog, at både antallet af bookinger og billetpriserne i påsken blev ”hårdt ramt” af, at Rusland påbegyndte krigen mod Ukraine den 24. februar, hvilket betød at priserne for billetter i gennemsnit var fire procent lavere end i samme kvartal i 2019.

Ryanair har prissikret 80 procent af det flybrændstof, der forventes at skulle benyttes i løbet af regnskabsåret. 65 procent er indkøbt til en pris på 63 dollars per tønde (460 kroner), mens Ryanair har sikret sig en pris på de resterende 15 procent på 78 dollars for en tønde (570 kroner).

Ifølge Jet-A1-Fuel.com er prisen for en tønde brændstof i skrivende stund 141 dollars i Irland, og det svarer til 1.030 kroner.

Regner med 165 millioner passagerer
Ryanair fortæller, at flyselskabet i år har udbudt en kapacitet til salg, der er 115 procent af 2019-niveauet. Koncernchef Michael O’Leary understreger dog i ledelsesberetningen, at der fortsat er ubekendte faktorer, som kan få en indvirkning på driften i løbet af året.

”Vi kan ikke ignorere risikoen for, at der vil blive opdaget nye COVID-19-varianter i løbet af efteråret. Opdagelsen af omikron-varianten i november sidste år og Ukraine-invasionen i februar viser hvor skrøbeligt, at markedet er. Hvor stor genopretningen ender med at blive, vil i høj grad afhænge af, at der ikke finder en ugunstig eller uventet udvikling sted i den resterende del af regnskabsåret.”

O’Leary understreger, at det er svært at komme med håndfaste forudsigelser om forløbet i resten af regnskabsåret, men at billetpriserne for andet kvartal på nuværende tidspunkt har overhalet 2019-niveauet.

”Til trods for, at der er tydelige tegn på, at der en stor rejselyst blandt kunderne, så booker de ikke så lang tid i forvejen, som de gjorde på denne tid af året før COVID-19. Vi har derfor et begrænset udsyn til sidste halvdel af andet kvartal, og stort set intet indblik i udviklingen i årets anden halvdel, hvor vi typisk taber penge. På nuværende tidspunkt er billetpriserne for andet kvartal foran niveauet fra før pandemien med en tocifret procentdel i den lave ende, og vi regner med, at vi vil flyve med 165 millioner passagerer i løbet af året, hvilket er 11 procent flere end før COVID-19-pandemien.”

Koncernchefen tilføjer, at det er svært at komme med forudsigelser, da disse meget hurtigt kan ændre sig grundet hændelser, som Ryanair ikke har kontrol over. Han understreger dog, at genopretningen er ”meget stærkt” men ”stadigvæk skrøbelig”.


Relaterede artikler:

Ryanair og Wizz Air over 2019-niveau

Ryanair-boss: Flybilletter er blevet for billige

Ryanair med milliardtab i årsregnskabet