Boeing 737-800 fra Ryanair i Amsterdam Schiphol Airport. (Foto: Nieuwland Photography | shutterstock.com)

Ryanair med milliardtab i årsregnskabet

Trods et tab på 2,6 milliarder kroner kigger Ryanair frem mod sommeren med en varsom optimisme, da man her forventer at overgå niveauet fra 2019.

Det irske lavprisselskab Ryanair har offentliggjort årsregnskabet for de tolv måneder op til den 31. marts i år, og det viser, at genopretningen godt nok er i gang, men at der også fortsat er udfordringer med økonomien hos flyselskabet.

Selvom lempede COVID-19-rejserestriktioner og genåbnede grænser har gjort, at der gradvist er kommet mere gang i flytrafikken i løbet af året, endte regnskabsåret fortsat i minus for Ryanair, der kom ud af regnskabsåret med et samlet tab på mere end 355 millioner euro (2,6 milliarder kroner).

Det er til trods for, at flyselskabet har transporteret i alt 97,1 millioner passagerer i året der gik. Ryanair oplyser samtidig, at man i det forgangne år har haft en belægningsgrad på 82 procent på flyvningerne.

Afdækker størstedelen af brændstofbehovet
I løbet af seneste regnskabsår havde Ryanair en omsætning på 4,8 milliarder euro (36 milliarder kroner), men til gengæld har selskabet haft driftsomkostninger for 5,27 milliarder euro, hvilket svarer til 39,2 milliarder kroner.

Udgifterne skyldes blandt andet, at priserne på flybrændstof har været på himmelflugt i kølvandet på krigen i Ukraine, og det har været dyrt for Ryanair, lyder det. Selskabet fortæller dog, at man allerede har prissikret en del af det brændstof, der forventes at skulle benyttes næste år.

Prissikring vil sige, at et selskab investerer et større beløb i brændstof, og dermed sikrer sig, at brændstoffet kan erhverves til den på daværende tidspunkt gældende pris sådan, at selskabet bliver mindre eksponeret over for pludselige prisstigninger.

Ryanair har prissikret 80 procent af brændstoffet for det kommende regnskabsår. 65 procent af brændstoffet er blevet indkøbt til en pris på 63 dollar (449 kroner) per tønde og de resterende 15 procent er erhvervet for 78 dollar (556 kroner) for en tønde.

Ifølge Jet-A1-Fuel.com er dagsprisen per tønde i Irland i skrivende stund 161,2 dollar, som svarer til 1.150 kroner.

115 procent af 2019-niveauet
Til trods for, at det ikke er alt det brændstof, der skal bruges i det nye regnskabsår, som er blevet prissikret, så håber Ryanairs koncernchef Michael O’Leary, at selskabet vil begynde at tjene penge igen. Han fremhæver dog både COVID-19 samt krigen i Ukraine som ubekendte faktorer i den sammenhæng.

”Konsekvenserne af omikronvarianten og Ruslands invasion af Ukraine i februar betyder, at prissætningen fra første kvartal fortsat har behov for stimulering. Der er dog en ophobet efterspørgsel, og vi har en varsom optimisme over, at toppen af sommeren i år vil være noget foran niveauet fra før COVID-19,” lyder det fra Michael O’Leary.

Topchefen fortæller samtidig, at Ryanair i konkrete tal forventer, at kapaciteten i årets sommertrafikprogram vil være 115 procent af niveauet fra 2019, som var sidste normale år, inden COVID-19 vendte op og ned på luftfartsbranchen for en tid. Flyvningerne vil dog blive foretaget til lavere billetpriser og med højere brændstofomkostninger end før pandemien.

“I løbet af det kommende regnskabsår regner vi med at øge passagertallet til 165 millioner og fortsætte den nuværende strategi for at opnå den vækst. Mens 80 procent af vores brændstofbehov er afdækket et godt stykke under de nuværende priser, vil de resterende 20 procent give anledning til nogle ikke-budgetterede omkostninger.”

 

Relaterede artikler:

Stadig mundbind på Ryanair-flyvninger til 15 EU-lande

Ryanair opgiver nye Oslo-ruter i sommeren 2022

Første kvartalsoverskud hos Ryanair siden 2019