Japan Airlines har fremrykket åbningen af sin nye rute mellem Tokyo og Helsinki. Dermed får Norden sin første Boeing 787 Dreamliner-rute til februar næste år.
Den 25. februar næste år får Norden sin første flyrute, som betjenes af Boeings nye 787 Dreamliner-fly. Det sker når Japan Airlines indvier sin nye rute fra Tokyo Narita til Helsinki.
Det var oprindeligt planen, at Japan Airlines først ville indvie ruten i midten af marts. Men det er nu fremrykket til slutningen af februar. Japan Airlines var sidste år nummer to selskab til at begynde at modtage eksemplarer af det nye drømmefly. Og japanerne modtager fortsat nye Dreamlinere.
Boeing 787’eren vil hver uge sætte hjulene ned på landingsbanen i Helsinkis Vantaa lufthavn mandag, tirsdag, torsdag og lørdag. Det planlagte ankomsttidspunkt er kl. 15.05 og kl. 17.25 vil flyet igen vende snuden østpå og returnere til Tokyos Narita lufthavn.
Den nye rute vil blive opereret vinge mod vinge med Japan Airlines’ partnere fra oneworld-alliancen, Finnair. Finnerne flyver i den kommende vintersæson mellem den finske og den japanske hovedstad syv gange om ugen med Airbus A340 og A330-fly.
Vise flyet frem
I dag er Frankfurt den eneste europæiske lufthavn, der får regelmæssigt besøg af flyet. Det er den første Dreamliner-kunde, japanske ANA, der bruger flyet på sin rute fra Tokyo. 4. december kan også Amsterdam kalde sig Dreamliner-lufthavn, når United sætter flyet ind på ruten fra Houston til Amsterdam.
Men så begynder der også at ske noget. Det første europæiske ruteflyselskab til at tage det nye fly i brug, polske LOT, regner med at modtage sit første fly i midten af november og indsætte det på flyvninger til udvalgte europæiske destinationer i løbet af december og januar. Dels for at træne piloter og kabinepersonale. Dels for at vise det nye fly frem. Den 16. januar indsætter polakkerne flyet i fast rutefart mellem Warszawa og Chicago.
LOT har i alt bestilt otte Boeing 787 Dreamlinere, og efter Chicago-ruten er det LOT’s plan at indsætte flyet på ruter fra Warszawa til Toronto (1. februar), New York (3. februar) og Beijing (3. marts). Samtidig sætter United fra den 4. februar flyet ind på ruten mellem Houston og London Heathrow.
Fast gæst i CPH
Hvornår flyet bliver en fast gæst i Københavns Lufthavn er endnu uvist. Norwegian har bestilt seks eksemplarer af flyet til sine kommende langdistanceflyvninger, som er planlagt til at begynde næste år. Men her bliver Oslo og Stockholm sandsynligvis de første to nordiske lufthavne.
Blandt de luftfartsselskaber, som i dag flyver langdistanceruter fra Københavns Lufthavn, har blandt andre Qatar Airways, Singapore Airlines og Air Canada købt flyet. Icelandair og charterflyselskabet TUI Travel, der bl.a. flyver for Star Tour, har også købt flyet.
Læs også: