Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Første offer for en kommende passagerafgift?

Endnu inden, der er opnået enighed om og fremsat forslag til en flypassagerafgift viser de første mulige konsekvenser sig. Det norske lavprisflyselskab Norwegian har længe haft svage passagertal på indenrigsruten fra København til Karup, men nu trækker selskabet sig fra ruten, da der ikke er udsigt til lønsomhed – og endnu mindre med en ny passgerafgift.

Den 18. januar 2010 var en stor dag i Karup Lufthavn. Denne dag markerede det norske lavprisflyselskab Norwegians indtog i den midtjyske lufthavn. Men nu er det slut efter næsten 22 måneder, idet ruten i første omgang ophører den 30. oktober ved indgangen til vintertrafikprogrammet.

Der er således tale om en vinterlukning, men erfaringerne viser, at vinterlukninger ofte viser sig at være af mere permanent karakter.

Det lader til, at det var udsigten til en passagerafgift, der fik Norwegians ledelse til at træffe en endelig beslutning om ophør af ruten fra 31. oktober.

”Vi nedlægger ruten, fordi passagergrundlaget ikke er stort nok. Men en eventuel passagerrafgift ville bestemt ikke have påvirket passagertallet i positiv retning. Men det er ikke den overvejende grund for beslutningen,“ pointerer presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen overfor CHECK-IN.

Norwegian har gennem længere tidforgæves at få lønsomhed i ruten, som man har forsøgt at udvikle i tæt samarbejde med lokale kræfter. Men Karup Lufthavn mangleri modsætning til Aalborg Lufthavn en effektiv infrastruktur til lufthavnen, ligesom et stort byområdeikke er en naturlig del af lufthavnens lokalområde. Herudover benytter rejsende fra området i ligeså høj grad Billund Lufthavn, ligesom det formentlig også spiller ind, at Cimber Sterling har øget frekvenserne på ruten, siden Norwegians ankomst.

Rutelukningen forventes i første omgang at koste i omegnen af 8 – 10 millioner kroner, idet Norwegians indenrigsrute udgør mellem 30 og 40 procent af lufthavnens indtjening, fortæller lufthavnschef Erik Jakobsen til Herning Folkeblad. Han vil dog endnu ikke sætte tal på antallet af afskedigelser som følge af Norwegians foreløbige exit fra Karup Lufthavn.

”Det er meget beklageligt for de berørte passagerer og for lokalområdet, at vi ser os nødsaget til at indstille København-Karup denne vinter. Vi har truffet afgørelsen ud fra den nuværende udvikling i kundeunderlaget, og at en eventuel passagerafgift vil ramme ruter, der allerede nu har snævre marginaler på hver eneste kunde. Det altafgørende for alle vores ruter er lønsomhed,”tilføjer Johan Bisgaard Larsen.

Udover København-Karup ruten har Norwegian også besluttet at vinterlukke ruten mellem Aalborg og London. Da Norwegian sidste efterår tog beslutning om at vinterlukke ruten mellem Aalborg og Paris, blev den dog aldrig genåbnet. Men til gengældindsætter Norwegian fra 31. oktoberen ekstra daglig frekvens på indenrigsruten fra Aalborg til København, der hermed kommer op på seks hverdagsafgange.

”Norwegian har haft en stærk vækst i Danmark, og vi har fortsat udviklingsplaner for de danske flyruter,“ siger Johan Bisgaard Larsen ien supplerende kommentar.

Før det nyligt afholdte folketingsvalg udtrykte Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik bekymring over en mulig passagerafgift i Danmark. Hun udtalte i den den forbindelse, at det kunne komme påtale at flytte ruteproduktiontil Sverige, hvis en passagerafgift blev en realitet på det danske marked.

Læs også: Passgerafgift kan flytte flere hundrede arbejdspladser til Sverige