For få i SAS-flyene trods rekordhøj belægning

Trods den bedste august måned nogensinde med en belægningsprocent over 78 for hele SAS-Gruppen, halter det skandinaviske flyselskab stadig efter konkurrenterne. SAS har den laveste belægningsprocent i forhold til selskabets otte væsentligste konkurrenter.

Et af nøgletallene indenfor luftfarten er PLF (Passenger Load Factor), der viser antallet afsolgte sædekilometer i forhold til til det tilsvarende udbudte antal sædekilometer. Ofte benytter man også det mere mundrette ord, belægningsprocent, i stedet for PLF.

Da der er mange faste omkostninger forbundet med at producere en flyvning, er det ikke uvæsentligt, omalle sæder er solgt, eller blot halvdelen. Menfyldte fly er ikke automatisk et succesparameter. Det handler også om, hvorstor enindtægt man får perpassager, hvilket flyselskabernes såkaldte revenue management-afdelinger skal bidrage til at optimere.

Hos SAS kunne i sidste uge offentliggøre trafiktal for august måned, hvor belægningen for SAS-Gruppen som helhed var den højeste nogensinde for en august måned. Belægningsprocenten steg med 1,8 procentpoint til 78,8 procent.

Men sammenligner man tallet med konkurrenterne i markedet, er det for så vidt ikke så meget at glæde sig over. SAS ligger klart i bunden med den laveste belægningsprocent blandt de konkurrerende selskaber.

PLF – august måned 2012

Selskab Passenger Load Factor (PLF)
EasyJet 91,7 %
Ryanair 88,0 %
Air France-KLM 85,7 %
Airberlin 84,5 %
IAG (British Airways / Iberia) 84,4 %
Lufthansa Group 83,8 %
Finnair 80,8 %
Norwegian 80,4 %
SAS Group 78,8 %

Kilde: Selskaberns hjemmesider

Tilfredshed hos SAS
SAS er blevet meget sparsomme med detaljeringsgraden i trafiktallene. Det er således ikke længere muligt at se, hvordan trafikudviklingen er på de enkelte segmenter. Derfor er det selvsagt også vanskeligt at foretage en direkte sammenligning, idet der er forskel på trafikmønstrene. Men alligevel kan tallene være en nyttig indikatorfor udviklingen i de respektive selskaber.

SAS er det eneste flyselskab i sammenligningen, der kommer under 80 procent i belægning i august måned.Det giverdog ikke anledning til bekymring, at selskabet halter bagefter konkurrenterne på evnen til at fylde flyene.

“Vi er tilfredse med belægningsprocenten og den forbedring vi har set på det seneste. Når man sammenligner med andre flyselskaber er det vigtigt at holde for øje, at SAS har relativt mange korte og højfrekvente ruter,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i en kommentar til tallene.

Finnair bedst i Norden
Juli og august måned er blandt årets største måneder for flyselskaberne. Her har lavprisflyselskaberne med den stærke leisure-profil samt netværksselskaberne med mange interkontinentale ruter de bedste muligheder for at få det maksimale antal passagerer i flyene.

Ikke overraskende ligger easyJet i toppen af listen for august måned. Det britiske lavprisflyselskab har konstant en høj belægningsprocent med Ryanair lige i hælene.

Blande de tre store europæiske luftfartsgiganter klarer Air France-KLM sig bedst med en belægningsprocent på 85,7, mens britisk-spanske IAG følger efter med 84,4 procent og Lufthansa-Gruppen med 83,8 procent.

Vælger manen nordisk vinkel på tallene, klarer Finnair sig bedst med 80,8 procent i belægning. Norwegian kommer ud af august måned på 80,4 procent, men SAS-Gruppen som nævnt får bundplaceringen med 78,8 procent.