Foto: Amadeus

Forenklet distribution af SAS-produkter

SAS har implementeret Amadeus Fare Families, der skal gøre det nemmere at vælge billettype samt at købe tillægsydelser.

SAS har for nylig opgraderet samarbejdet med den globale GDS-distributør, Amadeus. Der sker med tilslutningen af Amadeus Fare Families, der kan styrke salget af tillægsydelser og samtidig gøre det nemmere for passagererne at booke deres billet direkte hos SAS eller gennem rejsebureauet.

Det er de ændrede prisstrukturer, der givet vind i sejlene til Amadeus-produktet, som SAS nu også har tilsluttet sig. Tidligere var det relativt nemt at distribuere flybilletter via GDS-systemerne, da der var tale om totalpriser, men lavprisflyselskabernes indtog har tvunget de traditionelle netværksflyselskaber til at redefinere prisstrukturen, således at der i dag skal betales for en række tillægsydelser.

Derfor har det heller ikke altid været lige let for forbrugere og rejsebureauer at klikke sig gennem skærmbillederne og sikre sig overblikket, over hvad der kan og skal betales for. Det skulle være løst med Amadeus Fare Families.

“Vores vision er at gøre det enklere for vores skandinaviske kunder, som rejser ofte. Som en del af dette lancerer vi SAS Amadeus Fare Families for at forenkle og forbedre salgsoplevelsen både får rejsebureauer og rejsende,” siger Tobias Jönsson, der er direktør for Revenue Management i SAS.

25 flyselskaber med Fare Families
Det er således en win-win situation for flyselskabet og kunderne. Men også rejsebureauerne, hvorigennem SAS stadig distribuerer en stor den af sine billetter, får fordele ved Fare Families. Det bliver nemlig lettere for rejserådgiverne at tilpasse tilbud og identificere muligheder for mersalg, og vælger kunderne at betjene sig selv via online-værktøjer, vil billetpriserne og tillægsydelserne også være tilgængelige der.

“Fare Families tilbyder store muligheder for de flyselskaber, som ønsker at forenkle og forbedre købsoplevelsen, både for passagerer og rejsebureauer, samtidig med, at det øger salget af tillægsydelser betydeligt,” fastslår Decius Valmorbida, der er direktør for Distribution Marketing hos Amadeus.

Ifølge Amadeus oplevede man i 2015 en stigning på næsten 100 procent i antallet af tillægsydelser, der blev solgt af rejsebureauer – både online og offline. Amadeus Fare Families tilbydes i dag af SAS og 24 andre flyselskaber i verden. I løbet af de kommende måneder vil yderligere 10 flyselskaber sætte løsningen i drift.

 

Relaterede artikler:

Mere intelligent prissætning hos SAS

SAS åbner for tilkøb på rejsebureau-bookinger

Successfuld SAS-migration fra ResAid til Altéa

Amadeus overtager SAS-ansatte til nyt center