Forsvaret forsvarer Danish Air Transport

Trods store problemer med at bringe et hold danske soldater hjem fra Afghanistan, vil Forsvaret ikke anerkende, at soldaterne omtaler Danish Air Transport som ‘MayBe Airlines’.

De sidste soldater kom knap en uge senere hjem end planlagt, da der for touger siden var problemer med en hjemtransport af danske tropper fra Afghanistan. Og problemerne har betydet, at Forsvaret har set sig nødsaget til at rykke ud med et forsvar for Danish Air Transport (DAT), som stod for flyvningen, og som generelt tager sig af flyvningerne med danske Jens’er til og fra Afghanistan.

For to uger siden skulle DAT flyve soldater hjem på orlov. Men da piloterne tirsdag aften gør klar til at lette fra Camp Bastion er der en fejl på en af MD-83 flyets computere. En ny computer og en DAT-tekniker bliver med rutefly via Dubai sendt derned og ankommer torsdag. Men det er stadig ikke muligt at finde fejlen og få flyet i luften.

Derfor går Hærens Operative Kommando i gang med at undersøge mulighederne for at sende soldaterne hjem på andre måder. Nogle sendes med rutefly via Dubai og andre får et lift med et britisk militærfly til Storbritannien og derfra videre med et svensk transportfly til Karup.

Men langt hovedparten af soldaterne kommer først fra Camp Bastion søndag, da et andet fly fra DAT når frem med endnu en tekniker ombord. Det fly stod egentlig på Grønland. Men flyet har tidligere fløjet til Afghanistan og har derfor de nødvendige tilladelser til at flyve med soldater gennem andre landes luftrum. Noget som kun meget få charterfly har.

De sidste soldater lander mandag eftermiddag i Roskilde Lufthavn. Fem dage senere end planlagt.

Ikke berettiget
Episoden har fået Hærens Operative Kommando til at rykke ud med en tillidserklæring til DAT.

”Den spøgefulde betegnelse ”MayBe Airlines” har blandt udsendte soldater i mange år været anvendt om flyoperatører, der har vist sig ustabile med mange forsinkelser, når de har skullet til og fra missionsområder rundt omkring i verden. Med kun tre tidligere væsentlige forsinkelser af tekniske årsager, ud af vurderet ca. 150 returflyvninger til Afghanistan på to et halvt år, kan man ikke berettiget anvende denne betegnelse om forsvarets aktuelle flyoperatør, DAT,” skriver Hærens Operative Kommando i en særligt fremhævet boks ved siden af en artikel på kommandoens hjemmeside om den problematiske hjemtransport.

Kontrakten på transport af soldater og fragt mellem Danmark og Afghanistan er indgået mellem Forsvaret og den australske flymægler ADA Gold. Australierne har så hyret DAT til at stå for passagerflyvningerne. Fragtflyvningerne er overladt til detAbu Dhabi-baseredeselskab Maximus, der løser opgaven med to store russiske IL-76 transportfly. Aftalen med ADA Gold har flere gange påkaldt sig politisk opmærksomhed, da de to IL-76 fly kun flyver på dispensation i Europa. Cimber Sterling bød også på opgaven, men Forsvaret valgte altså australierne