Fotomodeller hos Wizz Air

Stewardesser hos det østeuropæiske lavprisselskab, Wizz Air, har måske en modelkarriere foran sig. Selskabet har netop lanceret en viral kampagne, hvor brugerne kan stemme på deres favoritter blandt selskabets kabinepersonale. De 14 vindere skal være selskabets ansigter udadtil.

Ingen flyrejsende kan vel være i tvivl om at stewardesser også vælges ud fra deres udseende. Den antagelse har nu fået et af Østeruopas førende lavprisselskaber, ungarskeWizz Air, til at lancere en helt ny viral kampagne via Facebook.

Via applikationen WIZZ Ambassadors kan brugere i hele verden stemme på den flotteste eller mest sexede af selskabets stewardesser. Der er muligt at stemme på både mandlige og kvindelige ansatte, så ingen skal føle sig snydt.

Wizz Air oplyser i kampagnen, at man kan stemme på den man synes er pænest, har givet den bedste service, har detpæneste smil eller simpelthen blot er den person, man synes ser mest venlig og imødekommende ud.

Sexede stewardesser er ikke noget nyt, men Wizz Air har i samarbejde med eksperter inden for modebranchen og luftfartsbranchen påforhånd udvalgt en række kandidater.

Wizz Air opererer i dag fra baser iBulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Rumænien, Serbien og Ukraine og man ønsker at finde to repræsentanter for hver af de syv lande.

Via Facebook-applikationen kan man så stemme på sine personlige favoritter og være med til at afgøre, hvem der skal blive blandt de 14, der skal være lavprisselskabets ansigt i 2011.

Vinderne skal deltage i et professionelt foto-arrangement og vil fremover blive en del af selskabets marketing og reklame.

Wizz Air, der harhovedkontor i Vecsés i Ungarn, er langt fra det første luftfartsselskab, der forsøger at drage fordele af stewardessers gode udseende. Tilbage i sommeren 2009 annoncerede det russiske Aeroflot, at man ønskede model-stewardesser og indførte retningslinjer for højde og vægt.

Virgin Atlantic Airlines har altid været kendt for sine meget smukke stewardesser og Ryanair lancerede en kalender med stewardesser, hvor overskuddet fra salget herfra gik til velgørende formål. Og ti stewardesser fra det konkursramte mexicanske flyselskab Mexicanaudgav en 2011-kalender, hvor indtægterne skulle hjælpe deres arbejdsløse kollegaer.

Foreløbig har mere end 8.000 brugere anvendt applikationen hos Wizz Air. Tilbage står om hele aktiviteten blot er en aprilsnar eller endnu en smart måde at få folk til at bruge en virksomheds facebook-applikation på.