Billede af styrtet af UPS' MD-11 tage fra automatisk bilkamera. (Foto: Wikipedia | Public Domain)

Fragtfly forulykker kort efter start

En McDonnell Douglas MD-11 fra UPS brød under start i brand og styrtede natten til onsdag i Louisville, Kentucky. Syv personer, heriblandt besætningen, er i skrivende stund omkommet.

Mindst syv er omkommet, efter en McDonnell Douglas MD-11 fra UPS er styrtet ganske kort efter start fra bane 17R i Louisville Muhammad Ali International Airport i Kentucky, skriver Reuters. Herfra lyder det, at videomateriale viser, at flyet brød i brand under start.

Blandt de omkomne er tre besætningsmedlemmer, som var ombord, mens også 11 personer, som opholdt sig på jorden, er blevet såret i ulykken. Samtidig er der vragrester på to landingsbaner.

Louisville Lufthavn er UPS’ største knudepunkt for luftfragtoperationer og selskabets største pakkehåndteringsanlæg på verdensplan. Fra fragtfirmaet lyder det, at man forventer at genåbne i løbet af onsdag morgen, mens forsendelsen af pakker kan blive forstyrret.

Forventer, at dødstallet vil stige
UPS’ McDonnell Douglas MD-11 havde brændstof med til en 8,5 timer lang tur fra Louisville til Honolulu. Louisvilles borgmester fortalte natten til onsdag, at fire var døde, mens 11 var tilskadekomne.

Senere fortalte Kentuckys guvernør, Andy Beshear, at dødstallet mindst var syv, og at man forventer, at det vil stige, da nogle af de overlevende er i kritisk tilstand med væsentlige skader.

Flere bygninger i et industriområde nær ulykken brød i brand efter styrtet. Disse bygninger omfatter blandt andet et oliegenvindingsanlæg og en virksomhed, som sælger bildele.

Motor faldt af flyet
Ifølge Reuters lyder det fra en kilde, at videomateriale viser, at en motor lader til at have faldet af flyet før styrtet. Det er fortsat ukendt, hvorfor flyet brød i brand kort før, det styrtede.

På det sociale medie X lyder det fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, at man sammen med den amerikanske havarikommission, NTSB, undersøger ulykken.

Til Reuters fortæller den amerikanske flysikkerhedsekspert John Cox, at branden er alt for stor til at være en almindelig motorbrand.

Han påpeger i øvrigt, at flyet burde kunne flyve på to motorer, hvis én af de tre motorer fejler. Derfor mener han også, at myndighederne bør undersøge, hvorfor flyet ikke forblev på vingerne.

Har fløjet i 34 år
Den pågældende McDonnell Douglas MD-11 bar registreringsnummeret N259UP. Det er 34 år gammelt. Ifølge Wikipedia blev flyet leveret til Thai Airways i 1991, før det blev konverteret til fragtfly og købt af UPS i 2006.

Information fra Flightradar24 viser, at flyet tirsdag den 4. november allerede havde foretaget to flyvninger fra Louisville til Baltimore og tilbage igen. Mandag havde flyet fløjet fra Ontario til Louisville efter at have stået på jorden i Ontario siden fredag.

Før styrtet natten til onsdag nåede flyet en højde på blot 175 fod. Det nåede en fart på 184 knob, før det faldt hurtigt mod jorden.

Ulykken var det første flystyrt, som UPS har oplevet siden august 2013, hvor en Airbus styrtede under landing i Birmingham, Alabama. Her omkom begge besætningsmedlemmer.

 

Relaterede artikler:

Nouvelair-hændelse i Nice: Få meter fra katastrofe

10 europæiske turister dræbt i flystyrt i Kenya

Endnu en ulykke med tyrkisk fragtflyselskab