Frankfurt Lufthavn er en af de lufthavne i Europa, som har fået lov til at anlægge en ny landingsbane, sådan som ACI opfordrer politikerne til at give lov til.

Frankfurt Airport øger kapaciteten med 50 %

Fredag den 21. oktober åbner den nye nordvestlige landingsbane i Frankfurt Airport. Det betyder, at kapaciteten øges med 50 % fra 83 til 126 flyoperationer i timen. Dermed er den tyske storlufthavns infrastruktur forberedt til de forventede 90 millioner årlige passagerer i 2020.

Fredag den 21. oktober tager Europastredjestørste lufthavn hul på en ny epoke, der skal bringe lufthavnen fra de nuværende 60 millioner årlige passagerer op mod 90 millioner i 2020.

Det sker gennem ibrugtagningen af den nye nordvestlige landingsbane, der har været under etablering i snart tre år. Banen er placeret i området ved Kelsterbach-skoven, også kaldetMönchwald.

Åbningnen af den 2.800 meter lange bane vil give mulighed for at operere parallelle starter og landinger, hvilket vil øge kapaciteten fra 83 operationer i timen til 126 operationer per time. Det svarer til en kapacitetsøgning på 50 procent. Den nye bane er dog kun for landinger.

Dermed vil Frankfurt Airport blive i stand til at håndtere 700.000 flyoperationer årligt. Til sammenligning har Københavns Lufthavn omkring 250.000 operationer på årsbasis.

Banens længde på 2.800 meter giver dog visse begrænsninger. Større fly som Airbus A380 og Boeing 747 vil således ikke kunne benytte den nye nordvestlige bane.

I forvejen har Frankfurt Airport tre baner, der alle har en længde på 4.000 meter. En af disse er udelukkende dedikeret til starter.

Tredje terminal på vej

Udover indvielsen af en ny landingsbane har Frankfurt Airport planer om at opføre en tredje terminal på det område i lufthavnen, hvor den amerikanske Rhein-Main Air Base havde sin placering indtil lukningen ved udgangen af 2005.

Terminal 3 bliver 250 meter bred og 16 meter høj og er designet i et udtryk af stål og glas. Når terminalen er færdigbygget, vil den have fire fingre med en længde på mellem 350 og 650 meter, hvilket vil give plads til 50 parkerede fly ved terminalen samtidigt. Herudover vil der være yderligere 25 standpladser til fjernparkerede fly.

Den kommende Terminal 3 vil få en forventet passagerkapacitet på 25 millioner og opføres i etaper frem til 2015. Det forventes, at omkostningerne til terminalen vil løbe op i 1,1 milliarder euro, hvilket svarer til ca. 8,2 milliarder danske kroner. Samlet løber etablering af den nye landingsbane, terminalbyggeriet og andre udvidelser i infrastrukturen op i 4 milliarder euro, eller godt 30 milliarder danske kroner.