Trods en relativt stor kapacitetsvækst i juni er det lykkedes Norwegian at sælge billetter til højere priser end de tidligere måneder.
De månedelige trafiktal fra Norwegian har ikke været hyggelig læsning siden årsskiftet. Men nu ser det ud til, at tingene begynder at vende i et marked med stærk efterspørgsel.
Norwegian transporterede i juni 3.497.285 passagerer, hvilket var næsten 450.000 flere end i samme måned sidste år, og det repræsenterer en vækst på 14 procent.
Mere interessant var det, at den den udbudte passagertrafik steg med 43 procent, mens passagertrafikken – målt på antallet af solgte sædekilometer – steg med 44 procent. Det betød, at belægningen løftede sig med 0,8 procentpoint til 90,5 procent.
“Kapacitetsvæksten er stadig høj, men i tråd med strategien er den ny i gang med at aftage sammenlignet med tidligere måneder. Efter en lang periode med stærk vækst vil vi fremover kunne høste af det, vi har sået, hvilket vil gavne kunder, ansatte og aktionærer,” siger koncernchef i Norwegian, Bjørn Kjos.
Næsten balance i trafikøkonomien
Samtidig er det lykkedes for Norwegian at sælge den udbudte kapacitet til noget bedre priser end de foregående måneder, hvilket naturligvis skyldes, at juni var den første måned i højsæsonen.
Enhedsindtægterne faldt med fire procent til 0,38 norske kroner per produceret sædekilometer, og enhedsomkostningerne ligger i øjeblikket på omkring 0,39 norske kroner eksklusiv afskrivninger, så der bliver tale om et tab på op til 100 millioner norske kroner på billetsalget. Til gengæld ventes Norwegian i juni at kunne bogføre omkring 575 millioner norske kroner i indtægter fra salg af tillægsydelser.
At Norwegian har stoppet faldet i enhedsindtægterne hænger blandt andet sammen med, at der er blevet indført et brændstoftillæg på alle interkontinentale flyvninger, hvilket tilsyneladende har bidraget til at forhindre yderligere fald trods det faktum, at distancerne i juni er 19 procent længere end i samme måned sidste år.
Selskabets punktlighed var i juni på blot 70,9 procent, og ifølge Norwegian skyldes det, at der har været en række flyvelederstrejker i flere europæiske lande. Til gengæld var regulariteten fin, idet 99,4 procent af de planlagte flyvninger blev gennemført.
Relaterede artikler:
Norwegian indfører skjult brændstoftillæg
Skrøbelig indtjening trods bedre trafiktal