Bagagefabrik 3 et meget stille tidspunkt på døgnet. Foto: Københavns Lufthavn.

Frygter ulykke i CPH-bagagefabrik

Bagagefabrik 3 i Københavns Lufthavn er så overfyldt med mennesker og køretøjer, at det blot er et spørgsmål om tid før der sker ulykker, mener en lang række flyselskaber.

Det er kun et spørgsmål om tid før der sker ulykker i den såkaldte ”bagagefabrik 3” i Københavns Lufthavn. Sådan lyder advarslen fra ti flyselskaber, der står for omkring 70 procent af trafikken i Københavns Lufthavn. De får opbakning fra handlingselskaber og faglige organisationer.

Advarslen fra de 10 flyselskaber kom på et møde med Trafikstyrelsen i forbindelse med styrelsens årlige evaluering af kapaciteten i Københavns Lufthavn. Det fremgår af et referat fra mødet, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i.

”Området er så overfyldt, at det kun er et spørgsmål om tid før der sker ulykker,” fremgår det på side fem i referatet fra mødet den 17. august i år, hvor repræsentanter for SAS, Norwegian, easyJet, Air France, British Airways, Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines og Atlantic Airways deltog sammen med en repræsentant for sammenslutningen af udenlandske luftfartsselskaber i Danmark, Board of Airline Representatives in Denmark (BARD).

Taget i brug for næsten 20 år siden
Hos SAS Ground Handling, der er det største handlingselskab i CPH, kan direktør Hans Henrik Spangenberg nikke genkendende til problemerne i bagagefabrik 3.

“Jeg deler opfattelsen af at bagagefabrikken er for overfyldt. Ofte er der ventetid for at komme til at læsse bagage af på ankomst og transferbånd,” siger Hans Henrik Spangenberg til CHECK-IN.dk.

Flyselskaberne peger på, at bagagefabrik 3 blev taget i brug for næsten 20 år siden og der ikke er blevet installeret nye sorteringsmaskiner siden dengang. Det samlede areal er kun blevet udbygget minimalt. Og lufthavnens store passagervækst har betydet, at der er blevet særdeles befærdet med mennesker og køretøjer i bagagefabrikken under terminalerne.

Problemer med støv
Hos fagforeningen 3F, der er paraplyorganisation for personaleforeningerne i alle lufthavnens fire handlingsselskaber, genkender man også problemerne.

”Vi har mange gange gennem årene sagt, at man skulle bruge penge på at udvide bagagefabrikken. Det vil være til gavn for både passagerer og medarbejdere,” siger formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, der desuden peger på, at der er store problemer med støv i bagagefabrikken.

Henrik Bay-Clausen noterer sig med glæde, at luftfartsselskaberne bringer issuet omkring arbejdsforholdene op.

”Det glæder mig hvis flyselskaberne kere sig om medarbejdernes sikkerhed. Det så vi gerne på andre områder også. Det er jo de samme flyselskaber, som presser på for at få turnaround-tiden ned,” pointerer Henrik Bay Clausen overfor CHECK-IN.dk.

Påhviler alle at tage ansvar
Hos SAS Ground Handling understreger Hans Henrik Spangenberg, at man ikke vil lægge hele ansvaret for sikkerheden i bagagefabrikken over på Københavns Lufthavn.

“Det påhviler alle at tage ansvar for, at der ikke sker ulykker dernede – både lufthavnen men også handlingsselskaberne,” fastslår Hans Henrik Spangenberg.

I Københavns Lufthavn understreger pressechef Kasper Hyllested, at man slår hårdt ned på dem, der ikke overholder reglerne i bagagefabrikken.

”Sikkerheden og arbejdsmiljøet er helt afgørende for os, og vi tager det meget alvorligt. Derfor har vi nogle meget strikse regler for adfærd, når man arbejder i bagageområdet, og vi har et meget tæt samarbejde med handlingselskaberne for at sikre, at alle har et trygt arbejdsmiljø. De regler betyder også, at vi slår hårdt ned på overtrædelser, der kan være med til at bringe sikkerheden i fare,” siger Kasper Hyllested.

Han forholder sig derimod ikke konkret til kritikken fra flyselskaberne om at bagagefabrikken ikke er blevet udbygget i takt med væksten i passagertallet.

Hver sit bånd
Flyselskaberne nævner overfor Trafikstyrelsen, at der kunne skabes mere plads i bagagefabrik 3 ved at flytte handlingselskabernes kontorer et andet sted hen. Desuden peger flyselskaberne på det uhensigtsmæssige i, at lokalt ankommende bagage og transferbagage ude fra flyene skal afleveres ved hver sit bånd for at blive sorteret. I lufthavne som Oslo Gardermoen, München, Zürich, Wien og Frankfurt er det kun nødvendigt at aflevere bagagen ét sted.

I Københavns Lufthavn ønsker man ikke at tage snakken om flyselskabernes forslag i medierne.

”Der er ingen tvivl om, at såvel fly- som handlingselskaberne har mange ønsker. Den dialog har vi løbende med dem, og vi foretrækker at tage den direkte fremfor igennem pressen,” understreger Kasper Hyllested.

Ingen konkret viden
I Trafikstyrelsen mener man ikke, at det er styrelsens ansvar at tage aktion på at advarslen fra flyselskaberne om, at det kun er et spørgsmål om tid før der sker ulykker.

”På så ukonkret grundlag ser vi det ikke som vores opgave at gå videre med sagen. Vi har ikke konkret viden om noget som helst. Hvis der er et sikkerhedsproblem, så er der andre, der skal håndtere det,” understreger Jan Albrecht, afdelingschef i Trafik- og Byggestyrelsen.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH
Ned i CPH’s opgraderede kuffert-kælder
CPH: Ikke first mover på bagagerobotter
Rapport: Stor fare ved tre ud af fire løftekroge