Gardin-strid i SAS gået i hårdknude

En strid mellem SAS og det svenske og danske kabinepersonale om gardiner på nye langrutefly, har fået SAS til at bruge rene norske besætninger på flyvninger fra Stockholm.

SAS har adskillige gange de seneste måneder fløjet en hel langdistancebesætning ind fra basen i Oslo Gardermoen til Stockholm Arlanda for at bemande flyvninger fra Stockholm til USA. Flyvninger, som normalt bemandes af besætninger med base i Arlanda. Det skriver flygtorget.se.

Den omkostningskrævende manøvre har været gennemført som en form for test af om det kan fungere på dagligt basis. En konflikt over gardiner i SAS’ Airbus A330- og A340-langdistancefly er nemlig gået i hårdknude.

Pres på modparten
SAS er ved at shine sin langdistanceflåde op med nye kabiner. I den forbindelse ændres kabinepersonalets hvilemodul bagerst i flyet fra at have hårde vægge til blot at være et gardin, der trækkes for, sådan som det er standard hos mange andre flyselskaber.I januar får SAS det første af sine nyindrettede Airbus A330-fly tilbage og resten vil følge i månederne derefter.

Men i kollektivaftalen med det svenske kabinepersonale står der specifikt, at hvilemodulerne skal have hårde vægge. Og i sensommeren sagde det svenske kabinepersonale nej til at arbejde ombord på fly, hvor kun et gardin adskiller dem fra passagererne. Derfor er SAS begyndt at se på hvordan man så kan bemande flyene og stadig gennemføre langdistanceflyvninger fra Stockholm.

Parallelt med det, forhandles der stadig med det svenske kabinepersonales fagforening Unionen. Men der er vist ingen tvivl om, at SAS med brugen af norsk kabinepersonale på USA-flyvningerne fra Stockholm, har lagt pres på modparten og signaleret, at man godt kan finde andre løsninger, hvis ikke det er muligt at indgå en tilfredsstillende aftale.

Lønsom løsning
Også SAS’ danske kabinepersonale, organiseret i Cabin Attendants Union (CAU), har protesteret voldsomt mod gardinerne. Men helt afvist ideen har CAU ikke. SAS forventer faktisk at lande en aftale med CAU senere i denne uge om vilkårene for de danske kabinebesætningsmedlemmers brug af hvilemodulerne.

”Der skal findes en lønsom løsning. Men vi er optimistiske. Vi forhandler faktisk og forventer at kunne indgå en aftale i denne uge,” siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

SAS har fire Airbus A330 og otte Airbus A340 langdistancefly. Det ottende A340-fly blev indlejet på en seksårig aftale tidligere i år og er indrettet anderledes end de andre A340’ere. Det har blandt andet kun et gardin rundt om kabinepersonalets hvileoområde og ikke hårde vægge, som det er tilfældet på de andre fly.

Andre flytyper som Boeing 747 og 777 har særdeles lavloftede hvileområder på ”loftet” over den bagerste del af kabinen. Flere flyselskaber har desuden hvileområder indbygget i særlige fragtcontainere. Containeren placeres så i flyets lastrum og kabinepersonalet kravler ned i den via en lem i gulvet i kabinen.